– Jeg er overlykkelig og stolt!

Publisert 10.10.2024

Sprossa er nå Heritage Champion

– Det største er å ha blitt sett og hørt, for det har jeg ikke alltid blitt, og slett ikke i lokalmiljøet, sier Else «Sprossa» Rønnevig. Mandag sto hun på scenen i București i Romania og fikk overrakt Europas gjeveste utmerkelse innen kulturminnevern: De europeiske kulturminneprisene / Europa Nostra Awards, i kategorien Heritage Champions.

– Det har vært en stor opplevelse. Å få en slik pris i europeisk sammenheng, blant de sterkeste kreftene innen kulturminnevern. Det jeg selv har utrettet ble i de to timene seansen varte satt i et så enormt perspektiv. Jeg kjenner meg ydmyk, glad, det kjennes nesten for stort. Jeg tenker på alt jeg har vært igjennom for å komme så langt. Kanskje var motstanden jeg har møtt nødvendig for at jeg skulle klare å nå bredt ut. Jo mer motstand, desto ivrigere ble jeg på å nå målene mine, sier Else Rønnevig.

Lillesanderen er den tredje nordmannen som mottar prisen fra Europa Nostra som enkeltperson siden prisen første gang ble utdelt i 2002. I juryens begrunnelse står det at hun får prisen for sin mangeårige innsats for norsk kulturarv.

«I over femti år har Else ‘Sprossa’ Rønnevig ledet an i arbeidet med å bevare og verne gamle bygg. Arbeidet startet i hjembyen Lillesand hvor hun kjempet mot utskiftingen av verdifulle historiske vinduer. Hennes arbeid bidro til å etablere tydeligere regler for beskyttelse og vern av norsk tradisjonshåndverk. Sprossas innsats har på mange måter endret Norges tilnærming til kulturbevaring. Gjennom sitt arbeid har hun involvert lokalsamfunn, fremmet stolthet over norsk kulturarv og sikret kunnskapsoverføring til fremtidige generasjoner», heter det i juryens begrunnelse.

Hisset på seg kommunestyret

– Jeg må også takke fabelaktige Ola som presenterte meg og det jeg har kjempet for alle disse årene, jeg syns han fikk frem helheten, på en fin og hjertelig måte, sier Rønnevig.

«Ola» er Ola H. Fjeldheim, generalsekretær i Fortidsminneforeningen, og presentasjonen i ord og bilder gjennomførte han under Excellence Day søndag 6. oktober, dagen før selve prisutdelingen.

Rønnevig er i dag 84 år, og har siden 1970-tallet vært aktiv i Fortidsminneforeningen. Kallenavnet «Sprossa» fikk hun da hun satt i kommunestyret i Lillesand og kjempet for vern av kommunens bebyggelse. Da hun så både husene og vinduene miste sin særegenhet da de eldre vinduene ble byttet ut med nye og mer moderne design og sprosser, tok hun saken videre til kommunestyret og Riksantikvaren.

– Det var fritt frem over hele landet. På den tiden fantes det ingen reguleringer eller vern, sier Rønnevig. Hennes initiativ og engasjement har vært med på å forme retningslinjer for vern av gamle hus i sin egen kommune og senere i resten av landet.

En stor anerkjennelse

Den europeiske prisen ser hun i dag som en stor anerkjennelse av en fem tiår lang innsats som til tider har møtt på motstand. En motstand hun har hatt en unik evne til å snu til en drivkraft. Kallenavnet er i dag firmanavnet.

– Jeg har i meg evnen til å se muligheter, å ikke gi meg, men få ut en idé. Dem er det blitt mange av etter hvert, sier Rønnevig. – Hvis det er én lærdom jeg har bringe videre så er det at du må bare gå på, og så vil det vise seg om du er den personen som skulle til.

Lokal prisutdeling i Lillesand

I tillegg til den internasjonale prisutdelingen skal det i tillegg arrangeres en nasjonal markering. For Sprossa skal denne gjennomføres i Lillesand i løpet av kort tid, med plakettoverlevering og seminar om bevaring av Lillesand sentrum. Den kampen er hun slett ikke ferdig med, her ser hun mange utfordringer.

Hun ser også fremover, og tenker spesielt på de unge.

– Jeg vil at de skal lære seg kreativitet, å se omgivelsene, se form og farge, skjønnhet, det gylne snitt. Hvis det er noe jeg skal jobbe for den tiden jeg har igjen så er det å etablere et grunnlag som skal bidra til dette. Jeg har lyst til å avslutte med noe som gleder meg selv, og som kan være nyttig for de unge.