Hedersnål for arbeidet for Norske Hjem

Publisert 01.03.2024

- Vi føler oss stolte og takknemlige. Dette er den aller første utmerkelsen vi har mottatt for vårt arbeid med magasinet Norske Hjem gjennom 15 år, sier Kari-Marte og Tor Harald Frøyset.

Fortidsminneforeningen Indre Østfolds lokallag markerte 10 års jubileum forrige helg 24.-25. februar. Dette var en inspirasjonshelg i samarbeid med Akershus Bygningsvernsenter og avsluttet med festmiddag på siste dag. Gode og spennende foredrag ble holdt og noen deltakere fikk mulighet til gratis rådgivning om eget prosjekt med konsulenter fra Akershus. I tillegg ble redaktørene bak Norske Hjem overrasket med hedersnål fra Fortidsminneforeningens generalsekretær.

Kari-Marte og Tor Harald Frøyset, fra magasinet Norske Hjem ble tildelt Fortidsminneforeningens Hedersnålen av generalsekretær Ola H. Fjeldheim og nestleder i Fortidsminneforeningen, Ole Jakob Holt. De mottok hedersnålen for arbeidet med å spre kunnskap om bygningsvern til folk via magasinet - som er landets eneste interiørmagasin om gamle hus, bygningsvern og restaurering. Hedersnålen er datert 2021. Utdelingen har vært utsatt på grunn av pandemi og mangel på en passende anledning, forklarte Ola H. Fjeldheim i sin tale.

Magasinet Norske hjem (tidl. Gamle hus og hager) i 2009, på eget forlag og for egen regning. Siden den gang utgitt 80 utgaver av magasinet, spesialutgaven «Historiske Hager» i 2019 og to bøker; Norske lekestuer i 2013  og Lysthus i Norge gjennom 300 år i 2018, i samarbeid med Madeleine Von Essen. Siden 2012 har de også drevet nettbutikken bygningsvernbutikken.no som fokuserer på gjenbruk og salg av eldre bygningsdeler, tidsriktige kopier og annet som hører gamle hus til.

I en facebook post sier de følgende:
- Vi føler oss stolte og takknemlige. Dette er den aller første utmerkelsen vi har mottatt for vårt arbeid med magasinet Norske hjem gjennom 15 år.

Begge har vært medlemmer av Fortidsminneforeningen siden 1998 (Tor Harald) og 2009 (Kari-Marte). Kari-Marte var fra 2010 styremedlem i Østfold avdeling i flere år. Hun var også med å stifte Indre Østfold lokallag i 2013, hvor hun siden har vært med i styret.

Litt om deres bakgrunn:

Tor Harald Frøyset (f.1968) er adjunkt, utdannet kunst-og håndverkslærer ved Høgskolen i Telemark, avd. Notodden. Han har et års studium i media- og filmkunnskap og utdannelse fra Østfoldmøbelsnekkerskole, samt 20 års praktisk erfaring fra egne restaureringsprosjekter.

Kari-Marte Reisz Frøyset (f.1976) er interiørkonsulent NKI og har ettårig studium i kulturarbeid fra Høgskolen i Telemark, avd. Bø. Hun er utdannet BA (Hons) Photography fra The Surrey Institute of Art & Design, University College i England.

Tor Harald kjøpte Kirkefjerdingen gamle skole og den tidligere klokkergården i Eidsberg av kommunen i 1997. Siden den gang har utallige timer gått med til å sette i stand hovedbygningen og den gamle gymsalen på antikvarisk vis, samt rekonstruere deler av den gamle hagen med granhekk og singelganger. I 2003 flyttet Kari-Marte inn. Da var Tor Harald i sving med å sette opp et stabbur fra 1893 på tunet. I 2007 startet arbeidet med å redde bygdas siste svalgangshus i sitt slag, med hel sval oppe og nede. Dette huset hadde stått tomt i mange år og var forfallent. Svalgangshuset er satt i stand med tilskudd fra fylket, SMIL-midler og støtte fra Kulturminnefondet. Første etasje rommer et privat museum med interiør anno 1760.

Fortidsminneforeningen gratulerer både lokallaget og hedersnål-mottakerne!