Gamle Festsal seminar

Jubileumsfest for de første 175 årene

Publisert 17.12.2019

Seminar og bisp i Gamle Festsal

Gratulerer alle medlemmer og alle som følger oss og støtter oss. Jubileet 2019 er med semninaret og julebispen 16. desember offisielt over. Takk til alle som har bidratt!

En fullsatt Gamle Festsal med spennende foredrag på løpende bånd. Gave- og prisoverrekkelser. Bisp - for anledningen omdøpt til erkebisp - fra dampende kjeler. Og før det hele startet ble det grytidlig morgenkaffe og sang rundt juletreet foran Y-blokka. Å fylle 175 er stor stas.

Takk til alle som feiret med oss - og takk til alle frivillige som har bidratt til næremre 70 jubileumsarrangementer landet rundt i 2019! Her er noen glimt fra selve 175-årsdagen.

Foreningen ble stiftet i universitetets auditorium nr. 9 i Kvadraturen i 1844, noen år før dagens universitetsbygning på Karl Johan sto ferdig. I 2019 passet det å vende tilbake, denne gang i universitetets Gamle Festsal.

Under bispen etter seminaret var det tid for taller og gaver. Graham Bell fra England overrakte Europa Nostra-pris 2019 til Fortidsminneforeningen i kategorien Særlig innsats. Men, la han til, Fortidsminneforeningen kunne egentlig fått pris i alle kategoriene: opplysning og utdannelse, bygningsvern og konservering.

Byantikvar Janne Wilberg overrakte Margrethe C. Stang en punsjbolle fra den tyske produsenten Furstenberg, trolig fra rundt 1900. Motivene var norske nasjonalskatter - kan det ha vært et innspill i unionsstriden som raste på den tiden?