Midler fra Kirkefondet sikrer fremdriften ved Holdhus og Sakshaug

Publisert 05.09.2024

6,8 mill. til fire prosjekter

Kirkebevaringsfondets første tildelingsrunde er klar: Fortidsminneforeningen får 6,8 millioner kroner for inneværende år og 2025, fordelt på fire prosjekter.

– Dette er foreningen svært glad og takknemlig for, sier Christina Ljosåk Ross, rådgiver i museums- og eiendomsavdelingen. Fortidsminneforeningen sendte inn fire søknader der det ble søkt om totalt 9,6 millioner kroner til to allerede igangsatte restaureringsprosjekter og to såkalt overordnede forprosjekter.

Riksantikvaren mottok 103 søknader der det ble søkt om totalt 566 millioner kroner. Potten som fordeles i den første søknadsrunden er på 100 millioner kroner. Planen er at den årlige summen Kirkebevaringsfondet skal dele ut gradvis trappes opp til 500 millioner kroner.

– Det er spesielt gledelig at arbeidene på Sakshaug gamle kirke og Holdhus kirke nå kan fortsette som planlagt i år. Stillasene står der og håndverkerne er allerede godt i gang, sier Ljosåk Ross. Arbeidene på Sakshaug vil nå også kunne fortsette i 2025, selv om det der fortsatt mangler en del av finansieringen.

Pågående arbeider

Arbeidene på Holdhus kirke i Bjørnafjorden i Vestland begynte høsten 2023. Tilstandsvurderinger i 2021 og 2022 viste flere kritiske skader ved kirken. Tårn og våpenhus hadde alvorlige råteskader som følge av vanninntrenging gjennom tak og kledning over lang tid. Dette hadde igjen ført til skader på bærende yttervegger og tårnkonstruksjon.

Riksantikvaren og Vestland fylkeskommune anså situasjonen som så kritisk at det ble bevilget midler slik at arbeidet kunne starte opp i 2023. Med de nye midlene fra Kirkefondets første tildeling er prosjektet nå fullfinansiert.

Samme år begynte arbeidene på Sakshaug gamle kirke i Inderøy i Trøndelag, etter at flere tilstandsvurderinger de seneste årene viste at kirkens støttepilarer er i svært dårlig stand. I tillegg er kirkens øvrige bærende yttervegger preget av tette sementfuger og partier hvor fugene er sprukne og åpne for vanninntrengning.

En bevilgning fra Riksantikvaren gjorde det mulig å starte opp med kurs for murere i middelaldermur og selve istandsettingsarbeidet allerede sommer 2023. Med de nye midlene fra Kirkefondet kan arbeidene ved Sakshaug videreføre som planlagt for inneværende år og i 2025.

Målet med istandsettingen er å forbedre murverkets tilstand og at kirken skal fremstå med kalkpuss slik den har gjort siden middelalderen, etter planen i 2026.

To viktige forprosjekter

– Midlene til de to overordnede forprosjektene er også svært viktige, de innebærer at Fortidsminneforeningen kan komme i gang allerede nå i høst med å kartlegge tilstanden ved Nonneseter kloster i Bergen og Hustad kirke i Inderøy, Sier Ljosåk Ross.

Nonneseter ble bygget som klosteranlegg i ca. 1150. I dag gjenstår kun tårnfot og kapell, som begge har kritiske skader på murverk og er preget av høy fuktighet. Midlene fra Kirkefondet muliggjør en grundig tilstandsundersøkelse og dokumentasjon, med hovedfokus på murverk og drenering. Formålet med prosjektet er å samle tilstrekkelig informasjon for å kunne planlegge nødvendige bevaringstiltak og sikre at disse blir utført på en måte som bevarer bygningens historiske verdi. Prosjektet innebærer blant annet også overvåking av inneklima og 3D-skanning av bygningene.

Hustad kirke er en steinkirke fra 1100-tallet. Her viser en tilstandsrapport fra 2024 flere alvorlige og prekære skader, spesielt i tårnkonstruksjonen og himlingen over skipet. Som med Nonneseter vil forprosjektet omfatte en mer detaljert undersøkelse og dokumentasjon av kirkens tilstand, men også en tilstandsvurdering av kirkekunst. Målet er en plan med foreslått prioritert rekkefølge for istandsettingsarbeider og enkeltprosjekter og en overordnet fremdriftsplan for arbeidene.

Hvert av forprosjektene er bevilget 625 000 kroner, hvorav 250 000 kroner er bevilget for 2024.