De fyller gamle hus med lyd og lys

Publisert 15.02.2023

Konsertstunt i Heim

Folkemusikkduoen inviterte seg selv til plateslipp-turné i tre gamle hus. Alt for å bidra til lys i gamle hus!

Tre februardager på rad ble det holdt tre helt spesielle intimkonserter til glede for befolkningen i Heim, en av de fem pilotkommunene i prosjektet Lys i Gamle Hus. Konsertlokalene for anledningen var et hus ute av bruk, et i ny bruk og et eksempel på kreativ ombruk!

Anledningen var folkemusikerne Johanna Seim og Sjur Nyvolds slipp-turné for den nye platen Temporary Pleasure, som de startet nettopp i Heim 9. februar. Med det ønsket de å bidra til oppmerksomhet rundt gjenbruk og bevaring, nyskaping og muligheter!

Intimkonsert i nedlagt snekkeri

Et forfallent snekkerverksted fullt av materialer ble på én dag forvandlet til konsertlokale for en turnépremiere. Det stormet rundt hushjørnene mens eieren av nedlagte Heimstad Snekkeri fortalte om husets historie og om nye planer og drømmer for stedet. Lys ble tent i både glassruter og øyne!

Da Runa Tunheim, prosjektleder for Lys i Gamle Hus i Heim kommune, fikk servert ideen av de to folkemusikerne, så hun en unik mulighet til å kombinere musikk og arkitektur for å skape oppmerksomhet rundt hus som står tomme. Og det med en ramme som kunne glede lokalbefolkningen.

Dagen etter gikk turen til en liten bedehussal, på et loft, midt i smørøyet av det helt spesielle kulturmiljøet på Vinjeøra, hvor godt ivaretatte gamle hus står på rekke og rad. I Larsstuo, like over veien, fikk folk en eksklusiv omvisning i en eksemplarisk fornying av det som en gang var «ei håpløs rønne».

Samklang mellom det gamle og det nye

Den tredje dagen lød folketoner i kommunens senter, i det gamle sag og høvleriet Bygger'n Lervik. Tredje generasjon ved saga har involvert en lokal arkitekt i utbygging og imponerende samklang mellom det gamle og nye lokalet.

Arkitekt Aage Sørli holdt en appell om gjenbruk og ombruk, og at påbygg av og til kan være selve nøkkelen til å kunne ta vare på gamle bygninger. Badstua rett ved, også tegnet av Sørli, var åpen for kvelden. Flere tok seg en dukkert for så å varme hendene på eplegløgg i høvleriet.

– De tre konsertene var et stunt vi fikk til i rekordfart takket være godt samarbeid med lokale krefter. Jeg er så takknemlig for og overveldet av interessen og engasjementet i kommunen, sier Runa Tunheim.

Svært takknemlig er hun også for innsatsen til Johanna Seim og Sjur Nyvold som valgte å legge starten på plateslipp-turneen til et gammelt snekkeri i Heim.

– De har varmet våre hjerter i kjølige konsertlokaler, sier Tunheim. – Sjangeren passer perfekt til disse spesielle bygningene. Med bakgrunn i folkemusikk viderefører de tradisjonen gjennom kreativ fornyelse.

Les mer om Lys i Gamle Hus, et prosjekt av Fortidsminneforeningen med støtte fra Riksantikvaren

Høre mer av Johanna & Sjur?