Se kunsten som selges til inntekt for Jorderik

Publisert 08.09.2020

Arvingen donerte samlingen til Fortidsminneforeningen

Lørdag 19. og søndag 20. september arrangerer vi salgsutstilling i Kulturhuset Banken i Lillehammer,. Hele samlingen etter maleren Ole Mæhle selges og auksjoneres bort til inntekt for istandsettingen av kunstnerhjemmet Jorderik. Ved kjøp av et kunstverk signert maleren bidrar du gjennom din donasjon til bevaringen av en kulturhistorisk perle!

I 2019 kjøpte Fortidsminneforeningen den kulturhistoriske kunstnereiendommen Jorderik på Lillehammer. Foreningen ønsker å
redde bygningen og sikre videre bruk. Kort tid etter fikk foreningen kunstsamlingen etter Lillehammermaleren Ole Mæhle i gave av kunstnerens barnebarn Therese Mæhle. Ole Mæhle levde og arbeidet i flere år på Jorderik, og samlingen består av 870 verk innen ulike teknikker. Nå kan du skaffe deg et bilde signert kunstneren og samtidig støtte prosjektet med istandsetting av Jorderik, et viktig og særegent kulturminne for Lillehammer.

LES OGSÅ: Arvingen donerte samlingen til foreningen

I bildegalleriet under presenteres et lite utvalg av den omfattende samlingen. Kunstverkene er taksert av kunsthistoriker Nina Castberg Bråthen og prisene er satt godt under markedspris for kunst av denne kvaliteten.

PROGRAM: Dette skjer i Kulturhuset Banken 19. og 20. september