Her kan du følge en sti av poesi gjennom verdensarven

Publisert 21.06.2024

Åpner lørdag 22. juni

Lørdag 22. juni åpner Urnes stavkirke sin nye publikumsattraksjon, Stille poesisti. Diktene som publikum kan se og lese under vandringen i kulturlandskapet henger i trærne langs den sceniske løypen.

Tekst og Foto: Hedvig Idås

Skjøtter Morten Løwe har slått frem i det historiske landskapet. I to år han han med hjelpere slått og «gresset» så kulturlandskapet på nytt skal stå åpent etter mange år med gjengroing. På runden kan publikum se resultatet og lese norske og internasjonale dikteres tolkninger og hedring til naturen.

Astrid Galstad, rådgiver for formidling og publikumsutvikling i Fortidsminneforeningen og prosessleder i Urneshagegruppa, håper at de som kommer vil få oppleve roen i landskapet rundt Urnes. Hun forteller videre at prosjektet Stille poesisti har ligget i planene for besøksopplevelser ved Urnes i flere år, og har et lokalt utspring.

–Poesistien er en del av bærekraft-arbeidet rundt Urnes og vil fordele besøkendes fotavtrykk på flere aktiviteter. Dette er også en del av arbeidet vi gjør opp mot FNs bærekraftsmål nummer 11 som handler om bærekraftige byer og lokalsamfunn, sier Galstad fornøyd.

Skjøtter på Urnes Morten Løwe gleder seg til åpningen og håper publikum vil følge stien og nyte naturen.

– Målet er at poesien kan styrke den sanselige opplevelsen til vandrerne, og åpne opp for refleksjoner om sin egen rolle i å ta vare på både kulturminner og kulturlandskap.

På åpningsdagen kommer den tidligere verdensarvkoordinator og lokale dikter Sofie Klemetzen, for å fremføre egne dikt og guide folke gjennom den pittoreske løypen. Poesistien åpner offsielt lørdag 21. juni klokken 11:45 og er åpen for alle.

Urneshagegruppas arbeid har kommet ut av publikumsundersøkelser som har blitt gjort av besøkende på Urnes.  Der svarer mange at det å få en felles opplevelse med venner og familie er grunnen til at de velger å besøke kirken. Vi håper Stille poesisti kan bli en nettopp denne delte opplevelsen som blir felles minner, sier Galstad.