«Moderne Markiser» i Halden er vårt første Husbruk-prosjekt!

Publisert 31.03.2022

Husbruk er en helt ny måte å drive kulturminnevern på i Norge: Å kjøpe, sette i stand og så selge videre til ny eier og ny bruk. Sjarmerende "Moderne Markiser" i Halden blir vår første utfordring.

Kjøpekontrakten er underskrevet. Jens Bakke fra Østfold avdeling, Lars Thowsen og Ola Berglund fra Halden lokallag og Mathilde Sprovin fra  Fortidsminneforeningens bygningsvernavdeling møttes onsdag i Halden for å gjøre klart til overtakelsen i april.

Eiendommen som rett og slett går under samme navn som skiltet på veggen er et lite trehus i Halden sentrum oppført på slutten av 1800-tallet. Her har det vært markiseforretning i flere tiår. Huset er nå nærmest ikonisk for sitt forfall og sin patina og omtales som «Haldens mest fotograferte severdighet» - og det i en by med praktfullt festningsverk og empire-bygninger tett i tett.

Nå skal foreningen redde huset og finne ny eier og ny bruk. Vi er mange gode krefter lokalt og senttralt som skal løfte huset inn i fremtiden. Huset skal settes i stand og samtidig være arena for håndverksopplæring og frivillighet.

DETTE ER HUSBRUK

Husbruk er Fortidsminneforeningens program for erverv og istandsetting av eiendom. For hvert enkelt prosjekt legges det vekt på at eiendommene skal få en ny bruk, gjerne for offentligheten. Husbruk er finanisert av Stiftelsen UNI og skal være et arena for kompetanseoverføring i tradisjonshåndverk med kurs og workshops. Arbeidenes problemstillinger og løsninger skal formidles bredt underveis, til nytte og glede for andre eiere av verneverdige bygninger.

Har du spørsmål om prosjektet eller tips om andre eiendommer som kan egne seg som et Husbruk-prosjekt? Kontakt Mathilde Sprovin på mathilde@fortidsminneforeningen.no.

Halden Arbeiderblad: Nå skal Moderne Markiser bli moderne