Opplev sommeren på Steinvikholm slott!

Publisert 29.06.2022

Aktiviteter for alle aldre

Også i år fyller Fortidsminneforeningen erkebiskopens gamle slott med aktiviteter for liten og stor. Bli med til stedet hvor Olav Engelbrektsson kjempet for den katolske kirke og Norges frihet. På Steinvikholm slott i Trøndelag blir det aktiviteter for liten og stor frem til 15. august.

Steinvikholm slott i Skatval i Stjørdal, Trøndelag, er åpent daglig fra 1. juli til 15. august, kl 1100-1700. Vi tar deg med på omvisning kl. 12, 13 (engelsk), 15 og 16.

Lørdager kan du bli med på historisk vandring og teste ut vårt Escape Room. Søndager er slottsdag for de minste!

Det er åpen kiosk på stedet. God parkeringsplass med muligheter for bobilparkering.

PROGRAM FOR STEINVIKHOLMSOMMER 2022

Forhåndssalg av billetter her

Søndager blir det slottsdag, en aktivitetsdag for de minste, med ulike aktiviteter relatert til slottets historie og tidsånd. For eksempel blir det muligheter for å bli slått til ridder av Steinvikholm! Den tøffe flaggermusa Tante Fresia vil dessuten fortelle spennende eventyr.

I helgene blir det også familievennlig «Historisk vandring» i slottet og vi åpner «Escape room Bonden» for de som ønsker en utfordring!

Vi tar også imot grupper utenfor sesong og åpningstider.

Kontakt formidler Henriette Storbækken for bestillinger utenfor sesong: steinvikholmslott@fortidsminneforeningen.no, tlf +47 974 67 941

Følg oss på Facebook for oppdatert program.

Forhåndssalg av billetter her

SØNDAGER: SLOTTSDAG FOR BARN

Hver søndag 1. juli – 15. august kl 12.00-14.30 er det aktivitetsdag for barn på Steinvikholm! Vi skriver med fjærpenn og på vokstavle, lærer latin og regler fra middelalderen, lager glassmaleri, leter etter steinhuggermerker, maler skjold, avlegger ridder-ed og tester sverdkunnskapene. Og selvsagt kler vi oss opp slik de gjorde i middelalderen! Tante Fresia som bor på slottet vil dessuten fortelle eventyr!

Aktivitetene kan variere fra søndag til søndag. Vårt mål er et barna skal få lære ved å leke, og alle slottsdager er det en aktivitet hvor barna får med seg det de lager hjem. Alle deltagere får også med seg et Fortimus-hefte.

Kl.12:00: Slottsdag for barn med ulike aktiviteter. Passer best for skolebarn, men alle er velkomne. NB! Ikke drop-in, møt opp til start! Varighet ca 90 min. Pris kr 125,-

14:00: Tante Fresia forteller eventyr. Passer for alle barn, men særlig de minste. Vanlig inngang (barn kr 30,-, voksne kr 75,-)

HISTORISK VANDRING

Bli med på en historisk vandring for hele familien! Ta turen inn i tårn og fangekjellere og hør slottets dramatiske historie. Kanskje møter du også erkebiskopen? Vandringen er tilpasset både barn og voksne, og det vil være ulike leker for barn å holde på med. I borggården er det quiz med slottets maskot Tante Fresia.

Lørdager kl 13.00 Varighet ca 60 min. Pris kr 100,- Drop-in.

ESCAPE ROOM  BONDEN

Det har vært innbrudd i Vitenskapsmuseets magasin og en bergkrystall som trolig er eneste overlevende bit av Olavsskrinet er stjålet!

«Escape Room BONDEN» er historieformidling basert på lek og oppgaveløsning og passer for alle over 16 år, men yngre barn er velkomne sammen med voksne. Egner seg dårlig for barn under 12 år. Varighet ca. 90 min, inntil 6 personer. Hver lørdag og på bestilling.

Lørdager kl 15:00. Pris kr 650. Varighet ca 1,5 time. Spilletid 60 minutter, pluss ca 30 minutter intro og avslutning. Må forhåndsbestilles min. en time før

En forening med hjerte for gamle hus

Fortidsminneforeningen er en frivillig kulturvernorganisasjon som siden 1844 har kjempet for bevaring av landets verdifulle kulturminner. Vi har stått fremst i kampen for å sikre og bevare viktige bygninger og bygningsmiljøer for ettertiden, og har i dette arbeidet ervervet eiendommer som ellers ville gått tapt.

Foreningen eier og forvalter 44 eiendommer over store deler av Norge, deriblant 8 stavkirker. Hele 11 av foreningens eiendommer ligger i Trøndelag, og forvaltes av Den trønderske avdeling. Foreningen kjøpte Steinvikholm slott i 1894, foretok utgravninger og satte det i stand. Gjennom Riksantikvarens Ruinprogram sørger vi for at murverket også i dag blir konservert og restaurert.

Steinvikholm slott

Slottet ble påbegynt i 1525 av erkebiskop Olav Engelbrektsson, og ble brukt av ham som et fast tilfluktssted i de dramatiske årene han var i opposisjon til Christian III. Mange av Nidarosdomens kostbarheter, blant annet Hellig Olavs skrin, ble oppbevart på Steinvikholmen i denne perioden. Etter reformasjonen i 1537 ble det brukt som lensherreresidens fram til 1575, da det ble forlatt, og lokalbefolkningen forsynte seg med stein fra området.