Astrid reiser fra kjøkkenbenken mens hun forbereder årets besøkssesong

Publisert 07.03.2021

En smak av ferie

Som publikumsansvarlig for foreningens besøkseiendommer savner Astrid Galstad luft under vingene. Nå har hun og mannen tatt turen til Irland, Frankrike, Østerrike, Finland og Kenya – fra kjøkkenbenken.

– Vi har aldri vært i Finland, så det var en nabo vi ville bli bedre kjent med, sier Astrid. Etter mye leting fant hun frem til mämmi, en tradisjonell finsk dessert som har vandret fra Persia via Russland til Finland på 1700-tallet. Den inneholder rug, malt, sirup og sitron og tok seks timer å lage.

De siste ukene har Astrid og mannen Jan Børresen gjort noe spesielt ut av lørdagene: Å skape en mental reise, der sansene pirres av nye smaker. Denne «koronareisingen» har fått stor oppmerksomheten den siste uken. Det som begynte som hyggelige reiserapporter til venner på Facebook – der både menyen, rettens opprinnelse og Jans tilhørende «foredrag» om landet er med – har ført til innslag i programmet Holm på NRKs P1+ både mandag 22. februar og fredag 5. mars, intervju i Østlandssendingen og oppslag i flere aviser.

Hør om Astrid og Jans tur til Finland og Kenya i Holm på P1+ fredag 5. mars

Hør innslag med Astrid i Holm på P1+ mandag 22. februar

Får støtte fra psykologen

Å plutselig være i «alle kanaler» på grunn av en artig idé kan virke voldsomt. Men «reisevirksomheten» til Astrid og Jan har tydeligvis truffet en nerve – og får ros fra faglig hold. I en artikkel om påfunnet i Glåmdalen uttaler psykolog Anders Lindskog:

«Det er helt fantastisk det de gjør. Det å lage mat på kjøkkenet med temaer fra forskjellige land er noe man får energi av. Psykologisk handler det om å finne aktiviteter som gir påfyll av energi».

I tillegg er det lærerikt. For researchen kan bli omfattende når Astrid og Jan dykker ned i matkulturen til et annet land. Som da Astrid bestilte kokeboken til Karen Blixen – sist lørdags reise gikk til Kenya og den danske forfatterens afrikanske farm.

– Jeg tenkte at en av disse rettene kunne vi blitt servert om vi hadde ankommet farmen hennes på den tiden hun levde, sier Astrid.

I tillegg fører denne jakten på matretter og reisemål dem til stadig nye museer og atttraksjoner, der nettsidene byr på mye spennende.

Jobber for et bærekraftig reiseliv

Når Astrid Galstad ikke reiser utenlands via kjøkkenbenken, er hun rådgiver i Museums- og eiendomsavdeling i Fortidsminneforeningen, med ansvar for formidling og publikumsutvikling ved våre mange historiske besøkseiendommer. Og det var mens hun planlegger årets besøkssesong at savnet etter luft under vingene meldte seg med full styrke både hus henne og mannen. «Vi holdt på å gå på veggene», som hun sier.

Samtidig er ikke slike digitale eller mentale reiser så veldig fjernt fra mye av det Astrid jobber med til daglig. Med ansvar for besøksopplevelsen ved eiendommene våre vet hun at ingenting kan erstatte den faktiske opplevelsen av å tre inn over dørstokken i en mange hundre år gammel bygning, som en stavkirke, oppleve det dunkle lyset, angen av tjære. Samtidig er det en realitet at verdens kulturskatter ikke tåler ubegrenset besøk.

Derfor vil turistattraksjoner i Norge og ellers i verden måtte satse mer på å gi digitale opplevelser – eller avlaste attraksjoner med besøkssentre. Et bærekraftig reiseliv er sentralt når Fortidsminneforeningen utvikler besøkseiendommene våre: Når ikke hele verden kan komme til Urnes stavkirke, kan Urnes stavkirke komme til hele verden – på nett, som 3D-digitaliserte modeller, foredrag og filmer, for eksempel.

NY NETTSIDE: Slik blir nye Urnes verdensarvsenter

Koronapandemien har kanskje mer enn noe annet bidratt til å sette dette på dagsordenen. I mangel av fysiske tilbud har museer og attraksjoner tilbudt kreative digitale utstillinger, filmopplevelser og live omvisninger på nett. Akkurat nå kan det fortone seg som kun et substitutt, men i framtiden kan dette bli en viktig del av opplevelsen.

DIGITALT BESØK: Vi utforsker porselenssamlingen på Vøienvolden gård

Mens Astrid fortsetter å planlegge nye lørdagsreiser, ser hun mest av alt frem til en sommersesong som forhåpentligvis skal by på flere fysiske reiser. Alle Fortidsminneforeningens besøkseiendommer klarte å holde åpent gjennom den usikre sommersesongen i 2020, med rekordmange nordmenn innom våre åtte stavkirker og andre attraksjoner. Det samme planlegger vi for i 2021: Borgund stavkirke er først ut: Der ønsker vi velkommen allerede fra 1. april.

Inntil videre får vi reise fra sofakroken - eller kjøkkenbenken. God tur og bon appetit!

Hør om Astrid og Jans tur til Finland og Kenya i Holm på P1+ fredag 5. mars