UNESCO-rapport bekreftet skader på 241 kulturminner i Ukraina

Publisert 24.02.2023

På listen over skadede kulturminner er det blant annet 106 religiøse bygninger og 18 museer. Et lysglimt er at ingen av landets åtte verdensarvsteder skal være skadet.

Ett år har gått, med tap av tusenvis av liv, store deler av det ukrainske folket på flukt og enorme ødeleggelser. Byer utslettes og med all destruksjonen skades og forsvinner også uerstattelig kulturarv, manifestasjonen av sivilisasjon, historie og identitet.

22. februar kom UNESCO med en statusrapport: Siden den russiske invasjonen 24. februar 2022 er det verifisert skader på 241 kulturminner og gjenstandssamlinger («cultural properties», som definert i Haag-konvensjonen av 1954): 106 kirker og andre religiøse bygninger, 18 museer, 86 bygninger av historisk og/eller kunstnerisk interesse, 19 monumenter og 12 biblioteker.

FN-organisasjonen melder også at det ikke er registrert skader på noen av Ukrainas åtte verdensarvsteder (sju steder og et naturområde). Alle ligger vest i landet, bortsett fra ett: det historiske sentrum i Odesa som kom med på verdensarvlisten så sendt som i 2023.

Dagen etter invasjonen i fjor erklærte den felleseuropeiske kulturvernorganisasjonen Europa Nostra sin solidaritet med Ukraina og lanserte kort tid etter en pengeinnsamling til akutt arbeid for å beskytte landets kulturminner.

En drøy måned senere offentliggjorde organisasjonen listen over «7 Most Endangered» – den årlige kåringen av Europas sju mest truede kulturminner. Da hadde Europa Nostras generalsekretær en åpenbar tilleggskandidat: «Den rike og mangfoldige arven i Ukraina er DEN mest truede arven i hele Europa.»

Den statusen er dessverre like gjeldende, ett år etter.

Innsamlingen pågår fortsatt: Support Ukraine's Cultural Defenders