Nå kan du feriere i Garnisonsykehuset i Stavern

Publisert 31.05.2021

Sesong 1. juli til 15. august

Fra 1. juli kan du leie deg inn i historiske omgivelser midt i sommerbyen Stavern, i foreningens eiendom fra 1790. Innvendig skjuler det seg blant annet tre moderne ferieleiligheter med sjel.

Vern gjennom bruk, det har vært intensjonen helt siden Fortidsminneforeningen kjøpte den store gulmalte bygningen sentralt i Stavern i 2015. Tanken var å utvikle eiendommen og fylle den med publikumsrettet aktivitet.

Nå er første skritt på den veien snart fullført. I juli begynner vi med utleie av tre ferieleiligheter i andre etasje – to mindre med kjøkken og bad med plass til to personer og en større, med to soverom, stue, kjøkken og bad til fire personer.

Henter frem historiske detaljer

I disse dager er vi i innspurten. Fasader skal tilbakeføres til tidligere epoker, og leilighetene innredes på en måte som både ivaretar fredningsbestemmelsene og den komforten vi forventer i dag. I kjøkken og trappeløp hentes det frem historiske detaljer, mens en del av bygningen på sikt skal bli et museum: Garnisonsykehuset som er en del av marinebasen Fredriksvern er en spennende del av norsk sykehus- og forsvarshistorie, og er et av landets eldste bevarte sykehus. Bygningen ble oppført i tidsriktig barokkstil i årene 1786 til 1787 og var i sin tid et stort sykehus med moderne planløsninger. Les mer om Garnisonsykehusets historie

– I gangen opp til annen etasje har vi lyst til å ta folk tilbake i tid, ved å tilbakeføre trappa og gangen til 1812, da sykehuset ble gjort om til offisersboliger. Fargeanalyser har avdekket en fin rosa farge på veggene her, forteller Cathrine Lillo-Stenberg, ansvarlig for prosjektet i Fortidsminneforeningen.

Rester av det gamle rekkverket ble funnet på loftet, og nå settes det inn en spesiallaget kopi av det. Videre hentes fram utmurte bindingsverksvegger, som har vært skjult bak panelet. Målet er at den som leier seg inn her skal få en opplevelse av autentiske historiske detaljer fra Stavern for to hundre år siden.

Spennende planer for Garnisonsykehuset i Stavern (Østlandsposten 25. mai. 2021)

Priser og bestilling

Fortidsminneforeningen tilbyr overnatting på ukesbasis i tre nyetablerte leiligheter i sommersesongen 1. juli–15. august.

Fjerdingen, leilighet med 2 sengeplasser (mulighet for ekstra seng), kjøkken og bad. Pris kroner 7000,- pr. uke + sluttrengjøring 450 kroner

Telegrafen, leilighet med 2 sengeplasser (mulighet for ekstra seng), kjøkken og bad. Pris kroner 7000,- pr. uke + sluttrengjøring 450 kroner

Blokkhus, leilighet med 2 soverom (4 sengeplasser, med mulighet for 2 ekstra senger) og stue, kjøkken og bad. Pris kroner 10 500 pr. uke + sluttrengjøring 450 kroner

(Bilder av leilighetene legges ut når arbeidet er fulført).

Utgifter som kommer i tillegg:

Parkering i bakgård 1 uke kroner 500,-

Ekstraseng kroner 100 pr. døgn. Minimum 400,-

Vi tilbyr medlemmer av Fortidsminneforeningen gratis parkering.

Bestilling gjøres via

Larvik og Stavern event