Kom i gang! Slik restaurerer du gamle vinduer

Publisert 30.05.2022

I dag er det «Fönsterrenoveringens dag» i Sverige, og den slutter vi selvfølgelig opp om! En egen dag for å gjøre folk oppmerksomme på viktigheten, nytten og gleden av å ta vare på gamle vinduer – reparere dem i stedet for å skifte dem ut.
Vi kaster altfor mange gamle og fullt brukelige vinduer i Norge, og det er helt på sin plass med en Vindusrestaureringens dag også her! De gamle vinduene har ikke bare sjel; under den slitte overflaten og den flassende malingen finner en ofte svært godt og holdbart materiale. Med en riktig istandsetting kan slike vinduer vare i 100 år til!
Å restaurere gamle vinduer er ikke en uoverkommelig oppgave. Vil du vite mer om hvordan du restaurerer de gamle vinduene dine? Se filmen «Innføring i vindusrestaurering»
Last ned gratis det praktiske heftet «Istandsetting av vinduer steg for steg» utgitt av Fortidsminneforeningen.
Du kan også få heftet tilsendt (gratis for medlemmer/kr 50 i frakt for ikke-medlemmer): Bestill i nettbutikken.
Derfor skal vi gjenbruke gamle vinduer
«Fönsterrenoveringens dag» har egen nettside og der får vi ti gode grunner til å restaurere de gamle vinduene våre:
1. Livslängden. Fönster med bågar och karmar av kvalitetsvirke, enkla glasrutor i bågarna och linoljebaserad färg og kitt håller i hundratals år med regelbundet underhåll.
2. Skönheten. Smäckra karmar, båger og sprÿsar, omsorgsfullt utformade snickerier och beslag, skiftande glas och största möjliga ljusinsläpp och genomtänkta in- och utvändiga omfattningar tilfredsställer våra mänskliga behov for skönhet.
3. Privatekonomin. Renovering och energieffektivisering av befintliga fönster är lonsamt på kort och lång sikt.
4. Värdeutvecklingen. Välbevarade fönster är eftertraktade detaljer för husköpare och höjer värdet på bostaden.
Lest flere gode grunner her