Velkommen til arkitekturvandring 8.6 kl. 18:00

Publisert 31.05.2022

Velkommen til arkitekturvandring 8.6 kl. 18:00

VELKOMMEN TIL ARKITEKTURVANDRING 8.6 KL 18:00

Velkommen til Fortidsminneforeningen Årstad lokallag sitt første medlemsarrangement 8 juni kl 18.00. " Fra lyststed til drabantby" er en arkitekturhistorisk vandring på Slettebakken og Landås. Områdene har gjennomgått en stor transformasjon fra jordbruksbygd der velstående bergensborgere bygde sine lyststeder, til området ble innhentet av 1900-tallets byvekst og ble til en av landets første drabantbyer. Vi ser på både arkitekturhistoriske monumenter, helt vanlig hus og andre spor i landskapet fra de siste 300 år. Vi får også lov til å komme inn i Slettebakken kirke som en del av turen. Arrangementet er gratis og åpent for medlemmer i alle lokallag i Hordaland og potensielt nye medlemmer, så her kan du ta med deg både venner og familie. Påmelding er ikke nødvendig.

Oppmøte på Sletten snuplass. (Bussløyfen i Wilhelm Bjerknesvei)

Våre guider er Erlend Hofstad og Ole Vegard Skauge. Begge er utdannet kunsthistorikere med spesialisering i arkitekturhistorie og jobber til daglig i Seksjon for kulturarv i Vestland fylkeskommune.

Velkommen!