Potetkjellerforedrag v/ Helge Skirbekk (UiO)

Publisert 30.08.2021

Slik lager man folkemuseum. Om byggingen av Glomdalsmuseet.

Håvard Skirbekk (1903-1983) var lærer, lokalhistoriker og museumsmann. Han var knyttet til Glomdalsmuseet i Elverum over 40 år, først som styremedlem fra 1929 og deretter som konservator og bestyrer fra 1953 til 1970.

I disse årene la han ned en utrettelige innsats med registrerings- og innsamlingsarbeid og flertallet av bygningene på museet kom til i Skirbekks periode. Samtidig som samlingen økte, dreiet både innhold, forvaltning og formidling i en etnologisk retning under Skirbekks ledelse. I dette foredraget får vi høre om Skirbekks bakgrunn og engasjement og om samspillet mellom ham og andre innflytelsesrike østerdøler innen politikk, medier og bankvesen – fortalt av barnebarnet Helge Skirbekk.

Foredraget holdes i potetkjelleren på Vøienvolden gård. (Maridalsveien 120)

Spørsmål om arrangementet? Send mail til bvs@fortidsminneforeningen.no

«Tegninger til nybygg studeres under Glomdalsmuseets representantskapsmøte, 13. juni 1969» Foto: Dagfinn Grønoset ©Anno Museum