Bakklandet lever! Byvandring og foredrag om Trondheims viktigste bevaringskamp

Publisert 05.09.2022

I anledning Frivillighetens år 2022 har inviterer Fortidsminneforeningen til byvandring og foredrag om kampen for bevaring av Bakklandet!

Søndag 11. september er Fortidsminneforeningens dag i Frivillighetens år, og i den anledning vil vi feire ildsjelene og slagkraften som frivilligheten har vist seg å ha gjennom et arrangement om Trondheims mest kjente bevaringskamp: kampen for bevaring av Bakklandet.

Og Bakklandet har også bursdag i år! Den 27. august 2022 var det 35 år siden motorveiplanene over Bakklandet endelig ble skrinlagt etter en lang kamp for befaring av den gamle trehusbydelen.

Byvandringen vil ledes av Inga Næss som selv var en del av bevaringskampen og som forfattet boken "Bakklandet lever!" sammen med Ida Bull.

Etter byvandringen tar vi turen til et vannhull for et lite foredrag om kampen for Bakklandet med arkitekt og professor emeritus Dag Kittang.

Tidspunkt: Søndag 11. september kl. 17:00

Oppmøte: På den lille parkeringsplassen i nordenden av det gamle teglverket (i Teglbrennerveien)

Påmelding: Hent ut gratisbillett her i Hoopla

Arrangementet på Facebook