Ditt verdifulle nabolag Drammen (dag 1)

Publisert 19.10.2022

Bli bedre kjent med bygningsmiljøer i Drammen, hvor nyere og eldre Drammenshistorie lever side om side. Hva kjennetegner hus i ditt nabolag? Bli med og lær mer om byggeskikk på nedre Bragernes vest, området fra Børresen skole, Rebbansbakken, Hans Hansens vei øst, Sykehuset med avslutning ved Seebergløkken/Det engelske kvartalet.

Arrangementet er et samarbeid mellom Fortidsminneforeningen Drammen og omegn lokallag og Viken fylkeskommune.

Arrangementet er todelt:

Fredag 11. november klokken 18.00 til 20.30 blir det foredragskveld i Villa Fredrikke i Sanitetsforeningens hus i Amtmann Bangs gate 1, vis a vis Drammen park. Det blir foredrag om nabolagets historikk, perspektiver på kommunal vernepolitikk og en billedvandring med bygningsverner Ole Jakob Holt, gjennom byggeskikk og miljøer i kvartalene på Nedre Bragernes vest. Enkel servering, med kaffe/te.

Lørdag 12. november klokken 11.00 til 14.00 blir det byggeskikksvandring, hvor vi starter ved Børresen skole klokken 11.00, og går sammen med bygningsverner Ole Jacob Holt opp Rebbansbakken, bort Hans Hansens vei, bak sykehuset, og gjennom Seebergløkken/Det engelske kvartalet for å ende opp i Sanitetsforeningens hus i Amtmann Bangs gate 1. Her blir det gratis lunch og mulighet for å stille spørsmål til dagens guide.

Arrangementet er gratis, men vi ønsker påmelding grunnet bevertning. Meld deg på til begge dagene eller enten til fredagen eller til lørdagen.

Påmelding og spørsmål om arrangementet kan rettes til: Eli-Sofie Thorne, telefon 907 25 684, e-post: fien@hotmail.no

Vel møtt

Hilsen Styret i Fortidsminneforeningen, Drammen og omegn lokallag