Ditt verdifulle nabolag Nittedal

Publisert 23.06.2022

Se deg rundt der du bor! Hva er særegent ved ditt hus og ved naboens? Bli med og lær mer om byggeskikken i Nittedal.

På arrangementet Ditt verdifulle nabolag setter vi et nytt fokus på velkjente bomiljøer, og på de historiene man finner i vanlige hus og gater. Denne gangen går turen til Nittedal og stasjonsområdet. Arrangementet er et samarbeid med Viken fylkeskommune, Nittedal kommune, Fortidsminneforeningens lokallag i Nittedal og Hakadal og Nittedal historielag.

Arrangementet er todelt. Torsdag 27.10 (kl. 18-21) blir det foredragskveld i Lillesalen i Kulturverket Flammen. Det blir enkel servering og kaffe/te. Lørdag 29.10 (kl. 11-14) drar vi på byggeskikksvandring i Nittedal med Ole Jakob Holt og vi spanderer lunsj.

PÅMELDING: send mail til bvs@fortidsminneforeningen.no

Arrangementet er gratis, men det er bindende påmelding grunnet bevertning. Spørsmål om arrangementet? Ring 41 63 64 59.

PROGRAM TORSDAG:

18.00 - Åpning

18.10 – Nittedal og Hakadal historielag v/ Arne Iversen: "Stasjonsområdet da jeg vokste opp"

18.40 – Nittedal kommune v/ Turid Rikheim: områdeplanen for Tumyrhaugen og områdeplan for Stasjonsområdet

19.10 - Pause

19.20 - Nittedal kommune v/ Fredrik Glans: kommunedelplan for kulturminner og kulturmiljøer

19.40 – Byggeskikk i Nittedal v/ Ole Jakob Holt

20.45 – SLUTT

PROGRAM LØRDAG:

11.00 - Vandring starter

12.00 - Lunsj på Utheim Grendehus

14.00 - Vandring slutt