Endringer i kulturminnevernet - DTA 175 år!

Publisert 14.10.2024

Kulturminnevern konferanse i Trondheim 8. november

28.november 2024 er det 175 år siden Fortidsminneforeningens første avdeling «Den Trondhjemske filialafdeling» ble stiftet og dette vil vi gjerne feire sammen med andre gjennom et fokus på verdien av å bevare vår felles kulturarv.

I samarbeid med Byantikvaren i Trondheim innbyr vi 8. november til konferansen «Endringer i kulturminnevernet». Hit kommer Ola Fjeldheim, Hanna Geiran og Mette Bye, og sammen med foredragsholdere fra næringsliv, akademikere, håndverkere og arkitekter vil de se på kulturminnevernets stilling i fortid, nåtid og fremtid. Vi får også innblikk i nye former for vernearbeid i siste sesjon «Fremtidens kulturminnevern».

Foredragene retter seg til alle med et hjerte for kulturarven vår, og ikke bare fagfolk som jobber med dette til daglig. Sett av dagen til kunnskapsutveksling og et innblikk i kulturminnevernets stilling i dag. Det vil også bli presentert glimt fra Den trønderske avdelings historie, både de vernekampene vi vant og de vi tapte. Hvordan ville egentlig Trøndelag vært uten kulturminnevernet? Bli med på seminar og finn ut!

BILLETTER Seminaret har en tidsramme fra 09:00-17:00. Billetten inkluderer lunsj, samt kaffe og snacks gjennom dagen.

Vi har redusert pris for studenter (begrenset) og for medlemmer i Fortidsminneforeningen. Er du ikke medlem enda, melder du deg enkelt inn her.

Akkurat nå har vi KAMPANJEPRIS ut året for kr 200,-/100,-, inkludert 2 Fortidsvern og Årboka. Alle nye medlemmer er også med i trekningen for overnatting på en av gårdene våre på Røros eller i Lillingstonheimen i Fjaler!

FESTMIDDAG

På kvelden inviteres det til treretters festmiddag i Herresalen! Det er mulig å kjøpe en pakke med både konferanse og middag. Du kan også velge å kun gå på middag, eller kun konferanse. Du kan velge mellom vinpakke og juicepakke, og vi har redusert pris for medlemmer i Fortidsminneforeningen. Festmiddagen starter kl 20:00. Om du ønsker å si noen ord under middagen, send en henvendelse til dentronderske@fortidsminneforeningen.no

Vi gleder oss til å feire bursdag sammen med dere - Velkommen til feiring sammen med Den trønderske avdeling!

PROGRAM

Det endelige programmet med tidspunkt er under ferdigstillelse. Følgende foredragsholdere er bekreftet:

Ola Fjeldheim, Fortidsminneforeningen: Kjølstripe og baugspyd – blikk bakover og forover i kulturminnevernet.

Hanna Geiran, Riksantikvaren: Monumenter eller mennesker- hensikten med kulturminnevern

Mette Bye, Byantikvaren: Byantikvaren i Trondheim 40 år - forvaltning av Trondheims historiske sentrum da og nå

Margrete Syrstad Andås, NTNU: Hvordan kan vi se de siste 175 års tanker om kulturarv/ restaureringsideologi utkrystallisere seg på Nidarosdomen?

Margrethe C. Stang, NTNU: Helten vi glemte? Erling Gjone og kulturminnevern i krigstid.

Elisabeth Kahrs, Byantikvaren: Lademoen Stasjon og rekonstruksjon av fasadene

Lars Asdøl, Syllstokken: Vår hverdag- håndverker i dagens kulturminnemarked

Svein Erik Nordbotten, EC Dahls Eiendom: Hvordan jobber vi med bevaring og utvikling i det historiske sentrum?

Trond Eide, NTNU: Gamle hus og nye krav. Om arkitekturutdanning i KI-ens tid

Kjetil Sæterdal, Husbruk, Fortidsminneforeningen: Vern gjennom Husbruk

Bianca Wessel og Runa Tunheim, Lys i gamle hus, Fortidsminneforeningen: Bygningsvern og gjenbruk i de neste 175 år

Stefan Kaliski, Sentrumskontrollørene/Obskur arkitektur: Arkitekturen alle elsker å hate - 1970 og 1980-tallets bygninger

Konferansen er muliggjort gjennom støtte av Arild og Emilie Bachkes fond og Torstein Erbos Gavefond.