Engasjer deg! Lynkurs i verneaktivisme

Publisert 23.04.2022

Har du en verneaktivist i magen? Lurer du på hvordan man kan engasjere seg i lokalt kulturminnevern? Vårt Antikvarisk utvalg ønsker velkommen til lynkurs i verneaktivisme på Vøienvolden gård 26. april (Maridalsveien 120). Antikvarisk utvalg er avdelingens vernegruppe for Oslo og omegn og engasjerer seg i vernesaker som angår kulturminner.
I tillegg til engasjement er innsikt i planprosesser, lovverk og begreper nyttig for å lykkes med vernearbeid. Vi starter derfor kvelden med korte innlegg fra foredragsholdere som sitter på kunnskap og erfaringer fra kulturminnevernet. Deretter går vi i gang med verneverksted der vi tar for oss en eller flere aktuelle vernesaker som vi diskuterer i plenum. Vi oppfordrer lokallagene til å ta med en vernesak fra sitt område. Kanskje resulterer diskusjonen i en høringsuttalelse?

17:00 velkommen
17:15 innlegg (6-10 min) fra foredragsholderne: erfaringer fra kulturminnevernet
17:15 Peder Valle: vernesaker fra lokallagets ståsted
17:25 Erling Okkenhaug: vernesaker fra aktivistens ståsted
17:35 Espen Ophaug: vernesaker fra politikerens ståsted
17:45 pause
18:00 Vidar Trædal: vernesaker fra byråkratens ståsted
18:15 verneverksted: diskusjon og spørsmål rundt vernesakene i plenum
18:45 pause
19:00 verneverksted
20:00 slutt

Foredragsholderne:
Peder Valle, kunsthistoriker og leder for Antikvarisk utvalg
Erling Okkenhaug, stedsaktivist
Espen Ophaug, master i arkitekturvern og lang erfaring som politiker
Vidar Trædal, leder i bygningsavdelingen hos Byantikvaren
Det blir servert suppe og kaffe/te.

Det er gratis å delta. Påmelding: aku@fortidsminneforeningen.no