Fagkveld: svalgangsbygningen på Ullershov

Publisert 06.05.2022

Fortidsminneforeningen Romerike lokallag har gleden av å invitere til en liten fagkveld på Nordre Ullershov i Vormsund. Garden ligger vakkert til i kulturlandskapet Nestangen ved Nes kirkeruiner.

Svalgangsbygningen på Ullershov er i fra 1700-tallet og er under istandsetting. Bygningen har en spennende historikk og er blant de største svalgangsbygningene på Romerike. Istandsettingen startet i 2019 med gråsteinsmur, bunnstokker, bjelkelag og svalgang. I år skal taket settes i stand. I den anledning ønsker Fortidsminneforeningen Romerike velkommen til en hyggelig kveld i historiske omgivelser.

Program

• 18.00 Velkommen ved eier Olav Tobias Ødegaard med påfølgende orientering om svalgangsbygningen og restaureringsprosessen. Enkel omvisning med fokus på tradisjonshåndverk og bygningshistorikk
  • 19.15 Kaffe og kringle i fjøset
  • 19.30 Kort om svalgangsbygninger i fortid og nåtid ved etnolog Jan Erik Horgen og kulturminnerådgiver Kristoffer Andersen
  • 20.00 Vel hjem eller en tur ut til Nes kirkeruiner

PÅMELDING: innen 16. mai til romerike@fortidsminneforeningen.no. Påmelding kan også gjøres til Eva Marie Gran på tlf. 958 25 482.