Foredrag og debatt om Lillesand

Publisert 23.03.2023

Alle som er glade i og bryr seg om Lillesand inviteres til foredrag med Else "Sprossa" Rønnevig og paneldebatt om byen og bygningsarven 30. mars.

Arrangementet i regi av Fortidsminneforeningen, Aust-Agder lokallag er gratis, åpent for alle og foregår i Kommunestyresalen i Lillesand 30. mars kl. 19.00 til 21.30.

Vår lokale bauta innen kulturminnevernet, Else «Sprossa» Rønnevig holder foredrag om sitt virke i 50 år og om hennes kamp for det lokale kulturminnevernet, torsdag 30. mars 2023 kl. 1900 i Kommunestyresalen i Lillesand.

Vi i Fortidsminneforeningens Aust-Agder lokallag vil deretter si noen ord, før det blir lagt opp til paneldebatt med spørsmål fra salen.

Vi planlegger et panel bestående av representanter fra handelstanden, arkitektstanden og politikere i kommune og fylkeskommune. I panelet sitter foreløpig disse ressurspersonene: Roger Heimdal, Arne Gulbrandsen, Berit Eide Johansen, Oddbjørn Kylland og Roy Akselsen. Fortidsminneforeningen har troen på at man trenger den gode diskusjonen og ønsker at debatten blir saklig og inspirerende for alle parter i en slik viktig debatt. Noen spørsmålstillinger er:

• Hvordan ser Lillesand sentrum ut i dag og hva om 50 år?
  • Hvilke utfordringer opplever viktige næringsinteresser i samspillet med kulturminneinteressene?
  • Hvilke utfordringer har kulturminnevernet og hvorfor er det viktig å ta vare på kulturminnene?
  • Hva kan gjøres annerledes for å bedre samspillet?

Velkommen!