Bergfall

Prisutdeling i Villa Bergfall på Hamar

Publisert 20.11.2020

Verneprisen tildeles Roger Falldalen og Marit Bjørnsdatter Odden

En tiårig restaurerings-reise og utallige arbeidstimer er nedlagt av Roger Falldalen og Marit Bjørnsdatter Odden og et slitent trehus har møysommelig blitt tilbakeført og fremstår i dag som et prakteksemplar av en byvilla i Hamar sentrum. Prisutdeling i Villa Bergfall, lørdag 21. november kl.12 - 14.30, med foredrag og omvisning.

Ved overtagelsen i 2010 bar den 950kvm store sveitservillaen preg av manglende vedlikehold og tidels store skader, både på eksteriør og interiør. Restaureringsarbeidet som siden er utført er intet mindre enn imponerende.

Anno 1898

Villa Bergfall er et godt bevart eksempel på datidens dragestil, en norsk variant av sveitserstilen med en tidlig antydning av jugendinnslag i utsmykking. Arkitekt var Hagbarth Martin Schytte-Berg med utdanning fra Trondheim og Tyskland. Han er kjent for å har tegnet flere kirkebygg og en rekke bygårder i Skien, Ålesund, Trondheim og Oslo.

Villaen ble oppført i 1897/1898 av byggherre var Gustav Heiberg (1856-1935), høyesterettsadvokat og stortingsrepresentant for Venstre, samt ordfører i Hamar fra 1908 til 1910.

Vernepris

Fortidsminneforeningen er en frivillig drevet organisasjon som siden 1844 har jobbet for vern av kulturminner i Norge. Verneprisen blir utdelt årlig til kandidater som har utvist en verdifull innsats for bygningsvern, gjennom arbeid og formidling.

“Det har vært en fryd å følge arbeidet på Villa Bergfall. Tilstanden ved overtagelse bød på mange utfordringer og innsatsen har vært formidabel i tillegg til at arbeidet er forbilledlig utført.”

Paul Larsson, styreleder Fortidsminneforeningen Hedmark.

Verneprisen tildeles Roger Falldalen og Marit Bjørnsdatter Odden for mange års arbeid med å ta vare på de arkitektoniske og kulturhistoriske verdiene, både innvending og utvendig i Villa Bergfall.