Bygningsvernkafé i Trysil, 14.-20.august kl.11-15.

Publisert 08.05.2023

Åpen kafe hver dag i Trysil, fra 14. til 20.august - Støtt Fortidsminneforeningen, kom innom!

Da er det igjen klart for årets bygningsvernkafé i Trysil, denne gangen i uke 33. Trysil og Engerdal lokallag ønsker velkommen og håper mange tar turen innom. Det blir salg av nystekte vafler, kaffe og iskrem. Dette er en fin mulighet til å bli bedre kjent med et lite men aktivt lokallag, i historiske og naturskjønne omgivelser. Vi sees på Bjønns!

Bjønnsstugua, med sin flotte beliggenhet på flomvollen ved elva i Trysil sentrum, er et par hundre år gammel og kan ha vært det første butikklokalet i Innbygda. Tidlig på 1900-tallet ble stugua brukt som peisestua ved selskapelige anledninger. I 2005 ble Bjønnstugua tatt ned for restaurering, og satt opp igjen i 2008.

I 2018 ble stugua satt i stand slik at frivillige lag og foreninger kan drive sommerkafé. Her finnes også mulighet til å bade. Vel verdt et besøk! I 2023 er det åpent hver dag kl.11-15 fra juni til søndag 20.august.

Trysil og Engerdal lokallag drifter kafeen i uke 33 og benytter anledningen til å invitere til den årlige bygningsvernkaféen. Det blir salg av nystekte vafler, kaffe og iskrem og samtidig mulighet til å møte andre som har interesse å ta vare på gamle hus. Det blir ulike temaer gjennom uken. Hold et øye med lokallagets Facebook side for å se mer.

Kaféen som driftes av frivillige fra foreningen gjennom uken holder åpent hver dag, fra mandag 14. til søndag 20.august fra kl.11 til kl.15. Inntekten går uavkortet til lokallaget som igjen vil bruke dette på aktiviteter lokalt, som kurs, foredrag og vernepris.

Vi håper å se så mange som mulig på Bjønns i august!