Herman Krag 100 år: Foredrag

Publisert 19.10.2020

30. oktober ville Herman Krag fylt 100 år. Det markerer vi med foredrag i den kjente arkitektens villa på Byåsen i Trondheim.

Arkitekt Herman Krag er en av de mest markante representantene for Trondheimsmodernismen. Fredag 30. oktober ville han fylt 100 år. Nordenfjeldske kunstindustrimuseum, Politihuset (Skatteetatens hus), Lykkegården, Moholt studentby og ikke minst Siemensbygget er bygg signert Krag.

Krag hadde sin utdannelse fra den tekniske høyskolen i Stuttgart og fra NTH, hvor han ble uteksaminert 1944. 1952 opprettet Krag eget arkitektkontor i byen, og etter en tid som stipendiat fikk han 1958 det nyopprettede professoratet i Byggekunst III – boligbygging, som han innehadde frem til sin død 1982. Han var dessuten formann i Fortidsminneforeningen Den trønderske avdeling og Trondhjems arkitektforening.

I en tid da etterkrigstidens arkitektur står under sterkt press, hvor vi kan la den pågående rivingen av Siemensbygget stå som et talende eksempel, inviterer vi til feiring av Herman Krag og hans bidrag til Trondheims bybilde. Feiringen fordeles over to arrangement, med én byvandring blant etterkrigsarkitektur og to foredrag om Krags arkitektur i familiens villa i Kaptein Roosens veg.

Byvandring i etterkrigsarkitektur

Onsdag 28. oktober inviterer vi til en byvandring blant etterkrigsarkitekturen i Trondheim sentrum. Vandringen vil gi innblikk i bakgrunn og uttrykk for en arkitekturstil som er forhatt hos mange, med et spesielt fokus på Krags bygninger. Vi avslutter vandringen ved Nordenfjeldske kunstindustrimuseum, som i tillegg til å være et interessant stykke arkitektur, representerer flere av utfordringene som bygninger fra denne tiden står ovenfor i dag. De oppfattes som teknisk og bruksmessig utdaterte, samtidig som de er for unge til at man regner dem som verneverdige.

Vandringen blir ledet av Samuel Feragen og Stefan Kaliski. Feragen er utdannet sivilarkitekt, jobber hos Asplan Viak og er styreleder i FMF Trondheim lokallag. Kaliski er utdannet journalist, tar bachelor i Kulturminneforvaltning og står bak bloggen Obskur Arkitektur.

Onsdag 28.10 kl. 17.30. Oppmøte i Ravnkloa

Max 40 deltagere, gratis. Obligatorisk og bindende påmelding via Hoopla.

Kle deg etter været, hold avstand og bli hjemme om du er syk!

Foredrag i Kaptein Roosens vei

På Herman Krags 100 fødselsdag 30. oktober inviterer vi til to foredrag i hans villa på Byåsen. Foredragene vil ta for seg Krag og hans arkitektur, samt se nærmere på hvordan Trondheim har forvaltet arven etter Krag. Foredragene holdes av arkitekt ved NTNU Dag Nilsen og tidligere byantikvar Gunnar Houen.

Fredag 30. oktober kl. 1900.

Max 20 deltagere, kr 100,- inkl. servering og buss. Billetter kjøpes på Hoopla.

På grunn av dårlige parkeringsvilkår ved villaen setter vi opp buss fra Leüthenhaven. Vi ber alle som ikke skal være med bussen om å respektere at man ikke parkerer i gatene omkring og heller ta føttene eller sykkelen fatt. Foredragene starter kl 1900. Buss fra Leüthenhaven kl. 18.15.