Jubileumsseminar og julebisp

Publisert 28.11.2019

Hvert år inviterer vi til bisp i anledning foreningens stiftelsesdag 16. desember 1844. I jubileumsåret utvider vi med seminar samme dag.

Fortidsminneforeningen inviterer til jubileumsseminar, mandag 16. desember 2019, kl. 0900-1430.

Sted: Gamle Festsal, Domus Academica, Universitetet i Oslo. Karl Johans gate 47.

Påmelding til seminar her

Foreløpig program (mindre endringer kan forekomme):

Velkommen ved dagens konferansier: Ola H. Fjeldheim, generalsekretær i Fortidsminneforeningen

Margrethe C. Stang. Førsteamanuensis i kunsthistorie ved NTNU og styreleder i Fortidsminneforeningen: Stolthet og fordom - kulturminnevern og identitet 1844-2019

Linn Willetts Borgen. PhD-stipendiat i historie ved UiO: Har stavkirkene mer å fortelle?

Mari Hvattum. Professor ved Arkitektur- og designhøgskolen: Minner, menn og minnesmerker: 1800-tallets kulturminnevern

Knut Olav Åmås. Direktør i Stiftelsen Fritt Ord: Kulturminnevernet – en viktig samfunnsaktør, men ofte for sen og for svak

Lunch, Frokostkjelleren.

Hans Olav Brenner. Journalist/programsekretær i NRK: Jeg valgte meg Præstgar´n

Björn Ohlén. Utvecklare, Västarvet: Kulturarv og stedsutvikling

Nanna Løkka. Seniorforsker ved Telemarksforskning: Lokale verdier i kulturminneforvaltningen – hva slags verdier er det?

Påmelding til seminar

Panelsamtale

Deltagere på jubileumsseminaret er velkomne til å bli med på Fortidsminneforeningens tradisjonelle Julebisp som avholdes i Frokostkjelleren fra kl. 1500. Under bispen vil generalsekretær i Europa Nostra, Sneška Quaedvlieg-Mihailović, holde en hilsningstale til Fortidsminneforeningen i forbindelse med at foreningen vant to priser under årets European Heritage Awards / Europa Nostra-awards: Europa – common past, common future?