Jubileumstur fra Skien til Øst-Telemark

Publisert 13.06.2024

Telemark avdeling inviterer til busstur lørdag 17. august.

Program for dagen:
Klokken 09.00

AVREISE LANDMANNSTORGET I SKIEN

Ankomst Mælum kirke.
Eldre altertavle fra en av Skiens gamle
kirke, katekismetavle. Nest eldste trekirke
etter stavkirkene i Telemark. Gudmund
Kverndalen er guide.

Ankomst Ulefoss Hovedgård.
Lystgård bygget av Niels Aall da han bodde på
Brekke hovedgård i Skien. Regnes som en av
empirens hovedverk i Norge. Omfattende
restaurering av kuppelen til 100-års markering
for fredning i 1923.

Flatdalfortelling i bussen mens vi kjører mot Nutheim. Flatdal er en av landsbyene i Telemark med innhus samla og utmark/fellesbeite utenfor.
Kirken er den eldste trekirken etter stavkirkene i fylket.

Ankomst Nutheim. Lunsj serveres på denne spennende gjestegården. Gjestegård og kunstnerhjem for Grøstadfamilien. Nylig restaurering av låven som er verd å besøke og info om. Omvisning og orientering om stedet. Ankomst Heddal stavkirke og prestegård, låvekirkens utstilling. Omvisning i kirken og tid for utstilling i låvekirken, og prestegården hvor Olea Crøger var født. Fin utstilling i låvekirken kan også besøkes. Ordinære omvisere.

Ankomst Notodden, Notodden kirke, Tinfos område, kunstgalleri og Notodden kirke. Tinfosområde ble område freda som noen av de første i landet. Kunstgalleri og utstilling av Hydros malerier. Kirken bygget i 1938 etter arkitektkonkurranse i 1932. Arkitekter er Morseth og Wiel Gedde og Altertavla er av Henrik Sørensen. Kirken ble gitt i gave av Ole Halvorsen Holta. Han bygde Borgengården i Skien før han flytta til Notodden og etablerte Tinfos. Omviser/forteller er Anne H. Wagn.

Ankomst Evju bygdetun Sauherad. Kaffe og kake serveres.

Omvisning, fortelling og denne testamentarisk gitte gården ved Jorid Vale. Flere bygg er flytta til, blant annet Kittilsenhuset som avdelingen ga penger til. Kunstnere som Kittilesen og Werenskiolds er tilknytning til området. Blant annet E.W.s Bondebegravelse og Jentene ved grinda, Gutten med seljefløyta mm. Klokken 21.00 Ankomst Skien.

Turen har subsidiert pris: kr 990,- for
medlemmer /kr 1190,- for de som ikke er
medlemmer.

Det serveres lunsj med dessert på Nutheim, og kaffe og kake på Evju bygdetun.

Ta gjerne med venner og kjente på denne spennende Telemarksturen.

Det er bindene påmelding med frist 1. august.
Innbetaling til konto 2610.1460.176. Eller
Vipps til Else M. Skau telefon 918 67 083.