Kurs i muring av buer i Oslo

Publisert 08.06.2021

SØKNADSFRIST 20 JUNI! Med prosjektet Håndlag ønsker vi å styrke tradisjonshåndverket i Norge. Tema for årets store kurs er mur og stedet er Middelalderparken i Oslo!
Alle som er interessert i tradisjonshåndverk kan komme og se oss arbeide i Middelalderparken denne uken

Deltakerne er unge håndverkere fra hele landet.

Når: Mandag 6. september – Fredag 10. september 2021
Hvor: Middelalderparken
Tema: Muring av buer i tegl- og naturstein

Gjennom uken arbeider vi praktisk med muring med tegl der vi skal bygge en romansk bue, en kjedebue og gotisk spissbue. Vi skal også jobbe med tørrmuring der vi skal konstruere et hvelv i naturstein. kurset er ment for å gi en bredspektret innføring i murerfaget og om ulike murerteknikker. Vi skal også leske kalk og arbeide med blanding av mørtel. Kurset starter med å lage bueskiver som forskaling i tre, så det blir litt snekring og trearbeider også. Utfordringen bli å slå buene slik at de får god bæreevne. Gjennom uka blir det spennende foredrag og hyggelig samvær. På fredagen er målet at buene skal være ferdige, og uken avsluttes med utdeling av kursbevis.

Gruppen består av 25 unge håndverkere fra hele landet.

Deltakeravgiften er på 500kr

Dette dekker: Kurs, materialer, verktøy, kost og losji.

Formidlere på kurset:

• Tore Granmo
  • Berit Bruvik
  • Nils Kristian Nilsen
  • Øyvind Buseth

Prosjektet er et samarbeid mellom Norsk Murforum, Murbyen Oslo og Fortidsminneforeningen.

Vi har fremdeles noen veldig få plasser igjen, ta kontakt hvis du er interessert.

Les mer i det detaljerte programmet her