Kurs i tradisjonell milebrenning av tjære i Agder

Publisert 17.04.2023

Utlysning: Vi ønsker å invitere interesserte til å være med på kurs i tradisjonell milebrenning av tjære på Skjerkholt i Tvedestrand 4. - 8. juni

I samarbeid med Agder fylkeskommune og Riksantikvaren kan vi med glede invitere til kurs i tjærebrenning!
Fra søndag 4. - 8. juni kan du bli med på brenning på Skjerkholt i Tvedestrand.

SØKNADSFRIST 15. MAI

Målgruppen for kurset er bred. Kurset passer for deg som er skogbruker, håndverker, malemester eller bare interessert.
Du være forberedt på å kunne ta i et tak, og det blir lange dager.
Vi har til sammen 15 plasser på kurset.

Tema
Kurset vil omhandle nevertekking av milekjelen, stabling av tyrispik og uttak av torv for tetting av milen.
Under selve brenningen settes det opp vaktordning for brenning døgnet rundt i ca. 2 - 3 dager.
Ta en titt på videofilmen nedenfor som gir et inntrykk av kursets innhold.

Formidling
På kurset treffer du Einar Engen. Han er utdannet skogtekniker, og har lang erfaring innen kulturminnevern.

Innlosjering
Du må ordne overnatting selv på dette kurset. Det går an å slå opp telt på Skjerkholt. Bobil/campingvogn er også en mulighet. Alternativt er Tvedestrand fjordhotell (ca. 15 minutter med bil unna), AirBNB eller hytteutleie i området.

Mat
Deltakerne på kurset får frokost, lunsj og middag.

Deltakeravgift
Kurset koster kr. 2000,-
kr. 1500,- For medlemmer av Fortidsminneforeningen
Dette blir fakturert i forkant av kurset.

Litt om Skjerkholt
Skjerkholt er en gård med lang historie, lokalisert mellom Vegårshei og Tvedestrand. Skjerkholt er en av de største gårdene i Tvedestrand som er i drift i dag. Gården har en lang historie og har vært i samme slekt i 400 år. Gården har næret seg av ressursene i skogen hele tiden. Med elven Skjerka, elven som buldrer, ble det fløting av tømmer. At Skjerkholt nå skal i gang med milebrenning er derfor helt i tråd med historien. Gården eies og drives av Halvor Skjerkholt. Halvor har fagbrev som tømrer og er agronom. Han driver firmaet Skjerkholt naturlaft, og han er en erfaren tradisjonshåndverker. Han har tidligere bygget dammen for Nes Jernverk, og vært instruktør for Fortidsminneforeningens kurs i rotkne og grindverk i 2022.

Med på laget har vi også med oss Knut Hagelia. Knut har god erfaring med uttak av tyrirøtter og bearbeiding av disse. Knut kommer fra Gjerstad, utdannet skogtekniker og er pensjonist. Samtidig liker han å jobbe med å hente ut skogens gull, og syns det er gildt å bidra til å bevare stavkirkene, og andre verneverdige bygg.

Du må ha med
* Arbeidsklær
* Godt fottøy (fjellstøvler, beksømstøvler ol.)
* Arbeidshansker
* Egen vannflaske og kaffekopp
* Åndedrettsvern / støvmaske med filter

Inne nøl med å ta kontakt hvis det er noe du lurer på.