Kurs i trevirke og materialkvalitet

Publisert 07.01.2021

OBS! KURSET ER FULLTEGNET

Er du håndverker og vil lære om trevirke og materialkvalitet? Da har du muligheten i dette todagerskurs på skogfinnetorpet Abborhøgda i mars.

Dato: 8.-9. mars, klokken 10-16 begge dager.

Sted: Abborhøgda på Varaldskogen i Kongsvinger kommune

Kursholder: Hans Andreas Lien, tømrer og formidler innenfor tradisjonshåndverk

Pris: Kr 1000 pr. deltager

Kurset består av følgende emner:

Teoridel:

Materialeksempler og ulike kvaliteter.

Treets oppbygging og hvordan det fungerer som en levende organisme.

Studere bygninger og bygningsdeler rundt på tunet på Abborhøgda, og finne de samme kvalitetene på rot i skoge

Praktisk arbeid:

Felle en del trær, granske kvalitetene og diskutere hvorfor de er blitt som de er.

Vi kommer til å hogge med øks og motorsag.

Faglige diskusjoner rundt bålet.

På kurset vil dere bli godt kjent med Abborhøgda som er en unik fredet skogfinsk gård som Fortidsminneforeningen ble eier av i 2020. Deler av undervisningen vil foregå innendørs, men mesteparten foregår utendørs.

Påmelding innen 4. janurar 2021/spørsmål sendes til Cathrine Lillo-Stenberg på epost.

LYST TIL Å LESE MER OM TEMAET? Last ned fagheftet Trevirke og materialkvalitet, utgitt av Fortidsminneforeningen i 2019. Du kan også bestille heftet og få det tilsendt gratis.