Lansering av digitale Tautra anno 1250

Publisert 29.09.2020

Velkommen til foredrag og lansering av en digital modell som bringer nytt liv til Tautra klosterruin i Trøndelag, som middelalderens Tautra Mariakloster.

Torsdag 1. oktober lanserer Fortidsminneforeningen en digitale modell av klosteranlegget på Tautra med et foredrag om klosteret av arkeolog Øystein Ekroll.

Sted: Nidaros Pilegrimsgård, Kjøpmannsgata 1, 1713 Trondheim

Når: 1. oktober kl. 19.00 til 20.30

Påmelding: Foredraget er gratis og åpent for alle, men det må hentes ut billett på Hoopla.no. Vi oppfordrer alle til å ikke hente ut billetter de ikke kommer til å benytte eller gi beskjed om de ikke får til å komme slik at andre får muligheten til å delta!

Foredraget er et samarbeid med Pilegrimsbyen Trondheim. Café Streif holder åpent med mulighet for å kjøpe mat og drikke.

Tilbake til Tautra ca. 1250

På den frodige øya Tautra i Trondheimsfjorden ligger ruinene etter et cistercienserkloster fra 1200-tallet. I dag er det ikke mange steinene igjen av det som en gang var en storreist kirke, og den store gressletten hvor klosterbygningene lå ligger tom. Men hvordan så det egentlig ut den gangen munkene satt i klostergården og leste, når de beskar frukttrærne sine eller søvndrukne tuslet ned trappen nattestid for dagens første bønn?

I foredraget vil Ekroll fortelle det vi vet om klosterets funksjon og posisjon i middelalderen. Øystein Ekroll er arkeolog og forsker, og ansatt ved Nidarosdomens restaureringsarbeider. Ekroll har sammen med andre fagpersoner bidratt til arbeidet med modellen.

Etter foredraget vil daglig leder i Fortidsminneforeningen Den trønderske avdeling, Merethe Skjelfjord Kristiansen, fortelle litt om arbeidet med å lage modellen og det vil bli mulighet for å teste ut den digitale opplevelsen.

Tautra klosterruin har vært i Fortidsminneforeningens eie siden 1846.

For informasjon: Merethe Skjelfjord Kristiansen, tlf. 959 35 568.

Velkommen!