Lansering med foredrag og musikk: Tautra Mariakloster anno 1250

Publisert 19.10.2020

Fortidsminneforeningen har lansert en digitale modell av klosteranlegget på Tautra som kan oppleves på www.digitaletautra.no. Onsdag 11. november presenterer vi modellen på Tautra med et foredrag om klosteret av arkeolog Øystein Ekroll i Klostergården og middeleladermusikk ved Jorunn Sterten Melhus.

På den frodige øya Tautra i Trondheimsfjorden ligger ruinene etter et cistercienserkloster fra 1200-tallet. I dag er det ikke mange steinene igjen av det som en gang var en storreist kirke, og den store gressletten hvor klosterbygningene lå står tom.

Men hvordan så det egentlig ut den gangen munkene satt i klostergården og leste, når de beskar frukttrærne sine eller søvndrukne tuslet ned trappen nattestid for dagens første bønn?

Fortidsminneforeningen har lansert  en digitale modell av klosteranlegget på Tautra. Onsdag 11. november presenterer vi denne på Tautra med et foredrag om klosteret av arkeolog Øystein Ekroll i Klostergården og middeleladermusikk ved Jorunn Sterten Melhus.

I foredraget vil Ekroll fortelle det vi vet om klosterets funksjon og posisjon i middelalderen. Etter foredraget vil daglig leder i Den trønderske avdeling, Merethe Skjelfjord Kristiansen, fortelle litt om arbeidet med å lage modellen og det vil bli mulighet for å teste ut den digitale opplevelsen. Musiker Jorunn Sterten Melhus setter stemningen med ballader som er sprunget ut av middelalderens mirakeldiktning.

Arrangementet er et samarbeid med vårt lokallag Frosta Fortidsminnelag og Klostergården på Tautra, og er gratis og åpent for alle, men det må hentes ut billett på Hoopla.no.

11. november er Mortensmesse, og i god tradisjon tilbyr Klostergården en deilig kveldsrett av confitert gås med tilbehør. Pris: 175,- per pers. Bindende påmelding for de som ønsker mat, dette huker man av for i bestillingen.

Vi oppfordrer alle til å ikke hente ut billetter de ikke kommer til å benytte eller gi beskjed om de ikke får til å komme slik at andre får muligheten til å delta! Og selvsagt: ta hensyn til dine medmennesker: hold avstand, host i albuen og hold deg hjemme om du er syk.

Bli medeier!

Klosterruinene på Tautra var Fortidsminneforeningens første eiendom, i 1846 gitt i gave av teolog Jacop von der Lippe Hansen. Er du ikke medlem så er dette tiden å gjøre det på: Medlemskap med årbok og Fortidsvern nr 3 og 4 2020 er nå på kampanjetilbud til kr 200

Modellen er laget i samarbeid med Tidvis og er muliggjort med støtte fra Riksantikvaren, Kulturrådet og Nordenfjeldske Bykreditts Stiftelse.