Låverestaurering på Blak-Holo

Publisert 07.11.2022

Velkommen til orientering om restaurering av enhetslåven på gården Blak-Holo på Jølstad i Innlandet.

Eierne, Gunnhild Hauge Bjørdal og Kåre Bjørdal vil i samarbeid med Hedmarken lokallag av Fortidsminneforeningen holde åpen låve

Når: Torsdag 17.11. kl.18.

Adresse: Holovegen 118, Jølstad, 2355 Gaupen

Tømrer Marius Kalseth vil orientere om prosessen med restaurering av denne låven. Det blir en befaring ute før det blir kaffe og enkel servering inne og muligheter for ide- og erfaringsutveksling.

Fra å være et falleferdig problembygg er man på vei til å få en funksjonell låve. Tankene har hele tiden vært å ta vare på byggets verdier og samtidig lære og videreføre håndverksteknikker og -metoder. Kulturvern og bærekraft har vært en viktig premissgiver gjennom hele prosjektet.

De store låvene er Hedmarkens signalbygg og viktige å bevare sjøl om bruken har endret seg for mange.

Arrangementet er gratis. Påmelding til styreleder i Hedmarken lokallag av Fortidsminneforeningen, Bjørg Eva Aasen

bjorg.eva.aasen@jernbanedirektoratet.no, tlf. 916 73 163