Norgesmesterskap i vedkløyving!

Publisert 05.02.2024

Er du Norges raskeste vedkløyver? For første gang arrangerer Fortidsminneforeningen og Norsk Skogmuseum Norgesmesterskap i hugging av ved med tradisjonell øks. Er du klar for å svinge øksa?

Abborhøgda i Finnskogen kan du nå være med på en minneverdig konkurransedag. Vi skal kåre landets dyktigste og raskeste vedkløyver. Førstepremien er en håndsmidd øks etter eget ønske - en dag i smien med Knut Olav Dokken.

Premien har en verdi på 10 000 kr.

Cathrine Lillo-Stenberg

Rådgiver eiendomsutvikling, Avdeling bygningsvern

cathrine@fortidsminneforeningen.no

Mer om arrangementet:

Konkurransen begynner kl. 13:00
Publikum vil få se deltakerne i kokurransen kløyve vedkubber i et forrykende tempo. Kubber skal kløyves på tid, og stables. Den raskeste vedhuggern vinner.

Arrangementet er gratis og åpent for alle som ønsker å komme.

Denne dagen blir fylt med aktiviteter for alle aldre.

• Stablekonkurranse for barn
  • Lær å lafte! - et digert puslespill der barna kan bygge laftekasse i rekordfart.
  • Lokal mat fra grillen og settekaker for barna.
  • Prøv deg på kløyving - lær mer om sikkerhet og gode stillinger.
  • Historiefortelling rundt bålet - Abborhøgda og skogfinnene.

Konkurransen går ut på

Deltagerne skal kløyve i alt 20 stabber som så skal puttes i sekker. Konkurransens vinner er den deltageren som gjør dette på kortest mulig tid. Juryen består av Einar Engen (Fortidsminneforeningen) , Stein Tore Andersen (Norsk Skogmuseum), Bjørn Holmen Skoglund Norsk Skogmuseum) og Frank Monsen (Stange Romedal allmenning).

Konkurranseregler:

• Deltagerne kan ta med egen øks. Dette skal være en vanlig kløyveøks uten kileform og utveksling.
  • Dommeren skal godkjenne øksen før deltagelse i konkurransen. Se eksempler på godkjente og ikke godkjente økser nedenfor
  • Hvis dommeren ikke godkjenner øksen får deltageren få tilbud om å benytte øks på stedet.
  • Kløyvingen skal utføres på vedstabber. Deltagerne kan velge blant vedstabber i ulike høyder.
  • Deltagerne henter selv de 20 stabbene som skal kløyves på anvist sted.
  • Hver stabbe har 25 cm høyde og skal kløyves i 4 deler.
  • Treslag er ikke avklart, men det blir enten gran, bjørk eller osp. Like forutsetninger for deltagerne skal tilstrebes.
  • Sekkestativ eller sekkekanal vil være tilgjengelig for pakking av veden.
  • Det er ikke tillatt med hjelpemidler. Eksempelvis bildekk eller stropper.

Norgesmesterskapet i vedkløyving er et samarbeid med Norsk Skogmuseum og er støttet av Kongsvinger kommune.

Eksempel på kløyveøks med kile som ikke tillates

Eksempel på vanlig kløyveøks