Oppstartsmøte universitetsutvalg i Bergen

Publisert 14.03.2023

Kunstnernes liv

Fortidsminneforeningens universitetsutvalg i Bergen inviterer til panelsamtale

Giorgio Vasari og den moderne kunsthistoriens fødsel

— Fortidsminneforeningens universitetsutvalg inviterer til panelsamtale

onsdag 29. mars kl. 19:00

på Bibliotek for humaniora, Haakon Sheteligs plass 7

Margareth Hagen, professor i italiensk litteratur og UiB-rektor

Gunnar Danbolt, professor i kunsthistorie

Sjur Haga Bringeland, stipendiat i musikkhistorie

Det nystiftede Fortidsminneforeningens Universitetsutvalgs oppstartsmøte handler om den italienske renessansemaleren Giorgio Vasari. Da han publiserte sine kunstnerbiografier i 1550, skapte han samtidig den moderne kunsthistorien. Fortellingene om en rekke kunstnere innenfor maleri, skulptur og tegning er samtidig en uvurderlig kilde til hverdagsliv, maktforhold, religion og politikk i renessansens Italia. Universitetsrektor Margareth Hagen har nylig gitt ut det første større utvalget av tekster fra Vasaris klassiske verk på norsk, og Gunnar Danbolt er en av Norges største kapasiteter på dette kunstfeltet. Samtalen om tekst og bilder blir ledet av Sjur Haga Bringeland.

Fortidsminneforeningens Universitetsutvalg vil under møtet presentere sine aktiviteter fremover.

Gratis entré