POTETKJELLERFOREDRAG: Hans Nielsen Hauge. Noen trekk ved hans liv og virke.

Publisert 01.06.2021

I dette foredraget skal vi få høre både om Hauge selv og om haugianere som i en periode holdt til på Vøienvolden.

I år er det 250 år siden lekpredikanten og reformanten Hans Nielsen Hauge (1771-1824) ble født. Til tross for at det var både forsamlings-, reise- og organisasjonsforbud for almuen i det dansk-norske eneveldet, klarte Hauge å skape et landsomfattende nettverk av tilhengere, kjent som haugianere.

PÅMELDING: (15 PLASSER)

Vekkelsen han ledet var aktiv fra 1797 til 1804 hadde som mål å myndiggjøre vanlig folk gjennom åndelig og økonomisk aktivitet. På den ene siden utfordret Hauge prestenes monopol på å forvalte den kristne lære, på den andre siden ivret han for at bønder, husmenn, fiskere og andre skulle kunne starte opp egne handels- og industribedrifter og utfordret således borgerskapets handelsmonopol. Vekkelsen Hauge hadde grunnla bidro på sikt til en sterk bondeopposisjon på Stortinget gjennom 1830- og 1840-tallet, bortfall av forsamlingsforbudet i 1842, og et mer moderne Norge med styrket veinett og skolestell.

Foredraget blir holdt i potetkjelleren eller ute i hagen om det er fint vær.

Foto: Omlid, Caroline/ kommandør Chr. Christensens Hvalfangstmuseum