Steinvikholmsommer: Latinskole

Publisert 18.06.2021

I sommer åpner vi slottet til Norges siste erkebiskop med aktiviteter for liten og stor. Søndag 18. juli er det tilbake på skolebenken i middelalderen.

I sommer åpner vi slottet til Norges siste erkebiskop med aktiviteter for liten og stor. Slottet er åpent daglig fra 1. juli til 15. august. Nytt for i år et den interaktive teaterforestillingen Oppdrag Steinvikholm. I tillegg fyller vi hele fem helger med historiske vandringer, escape room og aktivitetssøndager for barn!

AKTIVITETSDAGER

Søndag 18. juli, kl. 13-15.30 LATINSKOLE

Tror du alle fikk gå på skole i middelalderen? Og hva lærte de egentlig? På latinskolen vil du lære om middelalderens skole og lage din egen bok! Det blir skriving med fjærpenn og blekk, vi tester vokstavler og vi illuminerer boken til slutt! Og hvem vet, kanskje du plukker opp noen latinske ord og utrykk også?

LAST NED HELE PROGRAMMET FOR BARN OG VOKSNE PÅ STEINVIKHOLM I SOMMER (PDF)

Arrangementene krever påmelding, kjøp billett på forhånd på: www.linticket.no Søk opp Steinvikholmsommer.

Søndag 25. juli, kl. 13-15.30 ARKEOLOGIDAG

Er du kanskje en liten arkeologspire? Hva tror du kan befinne seg under bakken på slottet? Vel, på denne dagen er det muligheter til å prøve seg i den arkeologiske sandkassen. Du får lære om ulike funn som er gjort på Steinvikholm og det blir mulig å lage egne ting, etter mønster fra det vi graver frem. Bli med og let og lag!

Søndag 1. august, kl. 13-15.30 RIDDERDAG

Har du det som skal til for å bli en ekte ridder? Vi utdanner riddere av Steinvikholm slott! Denne dagen får du mulighet til å lære om å være soldat på Steinvikholm og om sverdkamp. I tillegg blir det skjoldverksted, der du kan designe ditt eget våpenskjold, og øve på kampstrategi gjennom en runde kubb.

Søndag 8. august, kl. 13-15.30 KLOSTERDAG

Har du lurt på hvordan det var i et kloster i middelalderen? På klosterdagen leker vi munker og nonner, og dykker inn i den digitale modellen av klosteret på Tautra med VR-briller! Du vil lære om plantene munkene tok med seg og prøve deg som glassmester. Og vet du, munkene hadde faktisk et hemmelig tegnspråk som du kan lære!

Søndag 15. august, kl. 13-15.30 MUSIKK OG MASKERADE

Er du glad i musikk og dans og nysgjerrig på middelalderen er dette dagen for deg! På en leken og morsom måte lærer Jorunn bort middelalderens klang til barna, Det blir rim regler, rim og sang fra middelalderen. Vi har også maskeverksted og avslutter dagen med et maskeradeopptog!

Barnebillett: 120 kr + Avgift

Aktivitetsdagene passer best for barn opp til 12-13 år. Barn under 8 år må delta i følge med en voksen. Foreldre kan følge barnet og løse vanlig inngangsbillett (75 kr), men pga smittevernhensyn ber vi om at det kun er en forelder per barn/søsken.

HISTORISK VANDRING

Lørdager og søndager kl. 12.00, foruten 3., 4., 10. og 11. juli.

Bli med på en historisk vandring for hele familien! Ta turen inn i tårn og fangekjellere og hør slottets dramatiske historie. Kanskje møter du også erkebiskopen? Vandringen er tilpasset både barn og voksne, og det vil være ulike leker for barn å holde på med.

Enkeltbillett: 100 kr + Avgift

ESCAPE ROOM

Det har vært innbrudd i Vitenskapsmuseets magasin og en bergkrystall som trolig er enesteoverlevende bit av Olavsskrinet er stjålet!

«Escape room BONDEN» er historieformidling basert på lek og oppgaveløsning og passer for alle over 16 år. Varighet ca. 90 min, max 6 personer fra samme kohort, per gruppe. Hver lørdag, foruten 3. og 10. juli. Escape room BONDEN kan også bestilles privat andre dager.

Billettpris: 600 kr + Avgift

DAGLIGE OMVISNINGER

Slottet er åpent hver dag fra 1. juli -15. august, kl. 11-17. Omvisninger vil skje hver hele time fra kl. 12 til kl. 16. Ønsker du å bli med er det bare å henvende seg til kiosken.

VANLIG INNGANG:

Barn: 30 kr

Voksen: 75 kr

Arrangementene krever påmelding, kjøp billett på forhånd på: www.linticket.no