To kurs på Vefallneset i Drangedal

Publisert 04.06.2024

Vefallneset er en av få gjenlevende husmannsplasser ved vannet, også kalt strandsitterplass. Eierne ønsker at stedet skal bli et levende informasjons- og opplevelsessted. Bli med på kurs i vindusrestaurering og komposisjonsmaling.

Kurs i vindusrestaurering

Dette kurset er designet for å gi deg praktiske ferdigheter og teoretisk kunnskap som er nødvendig for å restaurere og bevare vinduer på en effektiv og autentisk måte. Dette inkluderer tradisjonell linoljebrenning av metall, glasskjæring, linoljemaling, kitting og enkle trereparasjoner.

I samarbeid med Fortidsminneforeningen og Kulturminnefondet arrangerer vi kurs i vindusrestaurering på Vedfaldneset i Drangedal. Kursholder er Chris Nerdal fra Sekel AS som instruerer og lærer bort sin kunnskap.

Formålet med kurset er å gi grunnleggende forståelse av oppbygging, funksjon og vedlikehold av gamle vinduer. Gamle vinduer er verdt å ta vare på.

Ta kontakt med Cecilie Dawes på cecilie@foodstudio.no eller tlf. 98450841 for påmelding og praktisk informasjon.

Kurs detaljer:
Sted: Vefallneset Drangedal
Overnatting: I hovedhus
Når: helg 15 - 16 juni
Pris: 950,-
Antall plasser: 8
Kurset vil bli holdt på norsk
Les mer om kurset her: Kurs i vindusrestaurering

Påmelding:
cecilie@foodstudio.no

____________________________

Kurs linoljemaling og komposisjonsmaling

Innføring i malingsteknikk med linolje og komposisjonsmaling utendørs. Kurset vil gå over to dager hvor man jobber med to vegger. Deltagerne får tilbud om å bli en uke ekstra med kost og losji med dugnad om å male resten av huset.

Kurset ledes av Thomas Sandvik Jakobsen
bygningsmann.

Kurs detaljer:
Sted: Vefallneset Drangedal
Overnatting: I hovedhus
Når: helg 21 - 23 juni
Pris: 950,-
Antall plasser: 8
Kurset vil bli holdt på norsk

Påmelding:
cecilie@foodstudio.no

Kurset videreføres i en dugnadsuke hvor vi ønsker å male hovedhuset, her kan man bli med å bidra med gratis kost og losji.

Vi har fått tilskudd av kulturminnefondet og fortidsminnefondet til gjennomføring av kurset.

Thomas Sandvik Jakobsen
40 år, fagbrev som tømrer siden 2004 og jobbet stort sett med gamle hus siden. Tok fagskoleutdanning i bygningsvern i 2018 og jobber kun med bevaringsverdige og fredede bygg. Kommer fra Porsgrunn og flyttet til Kviteseid i 2015. På fritiden er han familiefar, leker bonde og setter i stand gamle hus, samt leder i Fortidsminneforeningen lokallag Vest-Telemark og styremedlem i Fortidsminneforeningen avdeling Telemark. Se mer av arbeidet på bygningsmann.com.