Velkommen til åpen dag på Botn Skysstasjon i Vågslid.

Publisert 06.08.2024

Fortidsminneforeningen i Telemark inviterer til kulturminnedag på Botn skysstasjon søndag 1. september

Fortidsminneforeningen Telemark avdeling og eier Trude starta med kulturminnedag på Botn i 2016, da blei stabburet sikra og arbeidet med restaurering ble satt i gang. Stabburetstår der nå og skinner i sin fordums prakt.

Hotellbygget sto nå for tur og har fått nytt tak, og vinduer er restaurert og satt inn igjen.
Utsmykking/snekkergleden er kopiert og satt på sin opprinnelige plass. I år er begge disse viktige bygningene ferdig restaurert og står og forteller sin viktige historie til de som ferdes på vegen over Haukelifjell. Dette feirer vi med åpent tun i 2024.

Denne dagen forteller tradisjonshåndverker Anders Dalseg om arbeidet han og medhjelpere har utført. Han forteller og  demonstrerer om arbeidet. Ca. kl. 14.00 spiller Gøril Ramo Håve fra Haukeli på langeleik. Det blir informasjon om støtteordninger og andre muligheter som gjelder bevaring av kulturarven.
Kulturminnefondet har gitt tilskudd til dette viktige arbeidet på Botn.

Vi håper å se deg på Botn skysstasjon på denne søndagen. Det blir salg av rømmegrøt, kaffe, kaker og saft. Hjertelig velkommen til skysstasjonen!