Tjærekonferanse 2024

Publisert 07.09.2024

- Tjærebrenning handler om hus og folk, begeistring og relasjoner på tvers av landegrenser, sier konferansier Lars Erik Haugen fra scenen.

Annen hvert år inviterer det Nordiske tjærenettverket (NTN - Nordic Tar Network) til fagkonferanse om tjære i de nordiske landene med fokus på utvikling, produksjon og kunnskapsutveksling. I Lillehammer tok samlingen plass 1. - 3. september med Riksantikvaren, Maihaugen, Stavkyrkjeeigarforum, Hovedorganisasjonen KA og Fortidsminneforeningen som årets arrangører.

Den karakteristiske røykte lukten av tjære var ikke til å miste på Tranbybakken i Brumunddal 1. september – i hvert fall for det Nordiske tjærenettverket (NTN - Nordic Tar Network) som startet årets Tjærekonferanse med en liten stopp på milebrenning kurset som startet 29. august.

Over 75 konferansedeltakere fra hele Norden tok turen til Brumunddal for å snakke med kursdeltakerne og tjærebasene som var godt i gang med å brenne milen før bussen kjørte videre til Lillehammer for årets samling. 15 kursdeltakere stablet tyrispik og byttet på nattvakter over fem effektive dager. Resultatet? ca. 100 liter av utvinnet tjære.

Relasjoner på tvers av landegrenser
Påfølgende mandag var det tid for sceneskifte og tjæremilen i Brumunddal ble byttet ut med salen på Maihaugen i Lillehammer. Produsenter, distributører, håndverkere, antikvariske myndigheter og øvrige aktører fra Norge, Sverige, Finland, Danmark, Sveits og til og med Japan, var blant de 100 konferansedeltakere som tok turen for å drøfte erfaringer og metoder med tjæreproduksjon. Forsamlingen fikk høre flere givende foredrag om de ulike Nordiske perspektivene i løpet av to dager.

- Tjærebrenning handler om hus og folk, begeistring og relasjoner på tvers av landegrenser med et formål om å dele kunnskap, sier konferansier Lars Erik Haugen fra scenen.

Med støtte og midler fra Riksantikvaren begynte Fortidsminneforeningen i 2021 en ny satsning på milebrent tjære med et formål om å øke produksjonen som skal gå til vedlikehold av stavkirker og systematisere kunnskap om bruk og holdbarhet for overflatebehandling. Sakte men sikkert har flere kurs tatt fart med milebrenninger i Nordagutu, Tvedestrand og Karmøy de siste årene. Prosjektmidler har ført til økt interesse for tradisjonen og ikke minst, en utvidet Tjærebank.

Paneldebatt
På tirsdag var det klart for en spennende paneldebatt med representanter fra det Nordiske kulturmiljøforvaltningen (Handverkslaboratoriet SE, Riksantikvaren, Fortidsminneforeningen, Stavkyrkjeeigarforum & Kirkens Arbeidsgiverorganisasjon NO, Byggmästare Otakon Pohjanmaa FI).

Produksjon, etterspørsel og kunnskap av tjære i de nordiske landene ble drøftet på scenen og når Linda Lindblad fra Handverkslaboratoriet i Sverige tok til ordet mente hun at det finnes en kraft i selve nettverket og løftet frem innlegget og erfaringene til Ingmar Kroken (hovedansvaret for tjærebreing på Heddal Stavkirke) som en utrolig viktig vei å gå i forhold til profesjonaliseringen av kompetanse i egen forvaltning.