VGS elever prøver seg på tradisjonelle håndverksteknikker

Publisert 03.05.2023

Prosjekt Rostadbrygga er en toårig satsning der elever fra Verdal og Steinkjer videregående skoler skal være med på istandsettelsen av et viktig lokalt kulturminne. Denne uken er det klart for del 2 av prosjektet!

Prosjekt Rostadbrygga er et samarbeid med vennelaget Øras Vel, Trøndelag fylkekommune, Kulturminnefondet og inngår i prosjektet Håndlag. Målet er å gi tre elevkull et kurstilbud i viktige tradisjonelle håndverksteknikker og en forståelse for reparasjon av eldre bygg.

Rostadbrygga ble oppført mellom 1700- og 1800-tallet og var en del av handelssentrumet på gamle Verdalssøra. Brygga er bevis på båttrafikken som levde på den tiden.

I fjor fikk elever fra tømrerlinjen på Verdal og Steinkjer VGS bryne seg på restaureringslaft på Rostadbrygga. Nå er det klart for del 2 av prosjektet! Denne uken har en ny runde av elever kommet i gang med håndsaging og håndhøvling av bordkledning.

Gjennom uken vil de få både teoretisk og praktisk innføring i tradisjonshåndverk fra formidlere Eirik Ulvan, Ellev Steinsli og Håvard Stuberg. Her vil de bli introdusert til vernefilosofi og bygningshistorie. Dette er et skikkelig spennende prosjekt og vi heier på elevene.

På fredagen ble det utlevert kursbevis for siste klassen fra Steinkjer VGS. Bordkledningen er på plass og vi ønsker å hedre innsatsen til kursformidlerne, Øras Vel og Lions for det lokale engasjementet de to siste ukene.

Om en måned arrangerer vi ny kurs på Rostadbrygga i tradisjonell overflatebehandling. Her skal en ny pulje av elever prøve seg på tradisjonelle malingsteknikker. Tranmaling overføres på det som har blitt håndhøvlet og kompisisjonsmaling skal males på det som har blitt håndsaget. Hvit linoljemaling skal påføres på både vinduer og dører.

Dette er første gang vi arrangerer kurs med tre ulike tradisjonelle malingsteknikker. Elevene skal være med på kokingen av de forskjellige malingene. Dette blir vår siste kurs på Rostadbrygga.