Her er fire heldige stipendmottakere for 2021

Publisert 25.11.2020

Får kr 25 000 til håndverkskurs

For fjerde gang deler vi ut stipend til fire unge med interesse for tradisjonshåndverk. Her er de heldige vi valgte ut blant 30 søkere.

Da fristen for å søke stipend gikk ut 1. november hadde vi fått inn 30 søknader fra håndverkere og interesserte i aldersgruppen 15 til 38 år, geografisk spredt over hele landet. Stipendordningen for unge tradisjonshåndverkere ble lansert av Fortidsminneforeningen og Sparebankstiftelsen DNBs program i 2017. Siden da har tolv unge håndverkere fått stipend og deltatt på TRE-seminaret på Dovre og Handverksdagene på Røros. Stipendet på kr 25 000 til hver dekker kursavgift, reisegodtgjørelse og tapt arbeidsfortjeneste, og er med på å styrke håndverkernes kompetanse innen tradisjonshåndverk.

xDe mange sterke søknadene gjorde utvelgelsesprosessen utfordrende. Felles for de fire vinnerne er en utpreget interesse for tradisjonelle håndverksteknikker.

Les om stipendordningen

STIPENDMOTTAKERNE 2021:

Miriam Morinoko er 26 år og bor på Dovre. Hun er lærling i møbelsnekkerfaget hos Kvass AS. I høst var hun med på Jenteworkshop på Lillingstonheimen.

Sondre Lohne er 24 år og kommer fra Grimstad. For tiden studerer han Bachelor i Byggingeniør. Fra før av har han svennebrev som tømrer og driver eget firma. Han deltar ofte på kurs, og er glad for mulighetene han nå får til neste år.

Fredrik Schulstad er 24 år og kommer fra Oslo. Som yrke er han tømrer og har startet på mesterbrevet sitt. Han jobber i firmaet Byggmester Nerli AS sammen med Peder som forøvrig fikk stipend av KFA i 2018. De holder til på Vøienvolden.

Lillian Nummedal Bryn er 21 år fra Vik i Sogn. Hun er tømrerlærling i HS bygg. Hun deltok også på Jenteworkshop i høst, der hun sier hun fikk øynene opp for kulturarv.

Påmeldingen for TRE-seminaret på Dovre åpner 1. desember. Kursene der blir avholdt i slutten av april. Det spesielle med 2021 er at Fortidsminneforeningen har hele 8 stipendmottakere, på grunn av årets avlyste arrangementer. Vi gleder oss stort til å se denne flotte gjengen samlet. Fortidsminneforeningen viderefører stipendordningen gjennom Håndlag. Neste søknadsfrist er 1. november 2021.