Nå skal trehotellet i Hellesylt få et løft

Publisert 29.07.2020

Fra rivingstruet til reddet!

Trehotellet fra rundt 1890 havnet på Rødlista da eieren i 2018 ville rive for å bygge nytt. Et år senere snudde han, men den ærverdige bygningen ble stående og forfalle. Nå skjer det endelig noe!

«Vi har fått grønt lys fra fylkeskonservatoren, nå kan vi fikse opp fasaden mot fjorden», sier Knut Trygve Flakk til Sunnmørsposten. Bygningen det er snakk om er Grand Hotel Hellesylt, et forfallent trehotell i sveitserstil fra rundt 1890.

Nyheten er svært gledelig, etter at skjebnen til den verneverdige bygningen har vært høyst usikker i lang tid.

Ville rive for å bygge nytt

I 2018 kom nyheten om at den regionale eiendomsutvikleren og reiselivsaktøren Flakk Gruppen ønsket å gi bort Grand Hotel Hellesylt gratis til den som ville flytte det til et annet sted. Selv ville eieren bygge et nytt signalbygg signert Snøhetta på tomten midt i bygda Hellesylt. «Å gi bort» viste seg å være en skjult rivesak, for det ville neppe vært økonomi i å plukke ned et så stort trehotell og reise det et annet sted.

Mange reagerte på riveplanene, blant dem Fortidsminneforeningen Sunnmøre lokallag som sendte en grundig uttalelse til Fylkeskommunen. I tillegg ble den historiske bygningen ført inn på Rødlista – foreningens sentrale register over verneverdige bygninger og andre kulturminner i fare.

Les også: Derfor havnet Grand Hotel Hellesylt på Rødlista

Valgte annen tomt til nybygget

Da Flakk Gruppen i 2019 snudde og bestemte seg for å bygge Snøhetta-tegnede Hotel Basecamp på en mindre utsatt tomt, kunne vi glede oss over at rivefaren ikke lenger var overhengende. Siden det likevel ikke forelå konkrete planer om å gjøre noe med det forfalne hotellet, beholdt vi Grand Hotel Hellesylt på Rødlista i kategorien "truet". Skjebnen til det ærverdige rundt 130 år gamle hotellet var fortsatt høyst usikker. Forfallet fortsatte og det var heller ikke kjente planer for ny bruk.

Blir det hotelldrift igjen?

At Flakk Gruppen nå skal gå i gang med restaurering av fasaden mot fjorden gjør at foreningen er tryggere på at bygningen vil bli tatt vare på. Vi endrer derfor status til «reddet»!

«Vi ser det som svært positivt at det nå blir satset på å bevare bygningen og finne egnet bruk for dette regionalt verdifulle kulturminnet», heter det i et brev fra Møre og Romsdal fylkeskommune. I brevet kommer det også fram at det har vært diskusjon rundt et ønske om å gjøre endringer i fasaden, og at man nå er kommet til enighet rundt dette.

Så gjenstår det å se hva bygningen etter hvert skal brukes til. Blir det igjen hotelldrift i Hellesylt? Flakk Gruppen driver blant annet flotte Hotel Union Øye.

Ligger i et verdensarvområde

Grand Hotel i Hellesylt innerst i Synnulvsfjorden er staselig, også i all sin nåværende medtatthet. De vakre utskjæringene i gavlen vitner om et ektefødt barn av sveitserstilen. Ingen moderne påbygg skjemmer helheten. Plassering ute på Grandneset er formidabel – her er all den utsikt til fjord og fjell en tilreisende kan drømme om. Grand er et av få trehoteller som er igjen i Møre og Romsdal og ligger i verdensarvområdet Vestnorsk fjordlandskap.

Ønsker du flere slike nyheter om kulturminnevern? Meld deg på Fortidsminneforeningens ukentlige nyhetsbrev her!