Vi søker omvisere ved Uvdal stavkirke og Nore og Uvdal bygdetun sommeren 2024

Publisert 12.01.2024

Uvdal stavkirke og bygdetunet er et yndet besøksmål for turister. Vi søker deg som har lyst til å gi dem en hyggelig, interessant og unik opplevelse. Sesongen er fra 1. juni til 31. august.

Det går fort mot sommeren, en tid turistene finner veien hit for å få oppleve stedet med Uvdal stavkirke. De gamle gårdsbygningene som utgjør Nore og Uvdal bygdetun ligger flott kranset rundt. Det hele gir en unik opplevelse av fortiden vår. Kirken har tømmer datert til år 1168 og har over 850 år med historie: Uvdal stavkirke og bygdetunet er derfor et yndet besøksmål for turister. Fortidsminneforeningen og Nore og Uvdal kommunen holder stedet åpent hver dag fra 1. juni - 31. august. Det tilbys omvisninger og arrangementer på sommerstid.

Vi trenger omvisere for sommersesongen 2024. Vi ønsker å tilby sommerens gjester en hyggelig, interessant og unik opplevelse og legger vekt på følgende egenskaper hos våre ansatte

• behersker engelsk godt og gjerne tysk og/eller fransk
  • synes lokalhistorie er spennende
  • er utadvendt og kommuniserer lett med forskjellige mennesker
  • har pågangsmot og tar initiativ
  • liker at ingen arbeidsdager er like

Stillingen har arbeidsbeskrivelse. Lønn etter avtale, som er avhengig av utdannelse, alder og relevant praksis. Opplæring vil bli gitt.

Arbeidet passer godt både for studenter, pensjonister og andre. Vi ønsker kandidater som er 16 år eller eldre og som er interessert i å jobbe i et spennende og historisk miljø. Du må gjerne ha fagbakgrunn i historie, arkeologi eller kunsthistorie, men det viktigste er likevel at du har et oppriktig engasjement for historie, kulturvern og formidling og er motivert for å møte de besøkende.

Det er en fordel om de som blir ansatt bor i nærheten, eller har mulighet for selv å skaffe innkvartering, men dersom det ikke er mulig kan vi være behjelpelig med enkel innkvartering.

Ønsker du mer informasjon, ta gjerne kontakt med Jorunn Wiik, Fortidsminneforeningen, telefon 909 38 198. Søknad sendes til jorunn@fortidsminneforeningen.no. Søknadene vurderes fortløpende.

Fortidsminneforeningen er verdens eldste frivillige kulturminneorganisasjon, og har rundt 8000 medlemmer rundt om i landet. Vi arbeider med kulturminnesaker på mange nivåer, både gjennom formidling, politisk arbeide og drift av våre eiendommer. Det er stor aktivitet i våre 52 lokallag, 16 avdelinger og hovedadministrasjonen i Oslo.

Fortidsminneforeningen eier mer enn 40 av de mest verdifulle kulturhistoriske eiendommene i landet, blant annet 8 stavkirker.