Lanserer musikkvideo for å redde den gamle stasjonen i bygda

Publisert 09.04.2021

"Denna stassjon her er gørbra!"

– Denne låta er først og fremst en lokalpolitisk kampanje for å bevare et av Østfolds fineste og kanskje litt bortglemte kulturminner, sier André Jensen og Olav Tokerud i duoen Hagle. Sammen med Stian Staysman Thorbjørnsen lanserer de musikkvideoen "Bevar Gautestad stasjon".

Gautestad stasjon er et 140 år gammelt sveitserstilbygg tegnet av arkitekt Balthazar Lange og stod ferdig da østre linje i Østfold åpnet i 1882. Den regnes som en av de mest autentiske stasjonene langs linjen og ingenting annet er planlagt bygget der den står. Bane Nor Eiendom har planlagt å rive den helt siden 2007, men prosessen har blitt utsatt etter press fra Rakkestad historielag og Fortidsminneforeningen Sarpsborg og Rakkestad lokallag.

PÅ RØDLISTA: Gautestad stasjon

- Det er både overraskende og trist at Gautestad stasjon i Rakkestad kanskje skal rives. Vi har ikke råd til å miste et så flott kulturminne som denne stasjonen faktisk er, sier Stian “Staysman” Thorbjørnsen

De gamle stasjonene gir Østfold identitet

– Jeg synes de gamle jernbanestasjonene fra slutten av 1800-tallet er med på å gi Østfold sin identitet, sier Olav Tokerud. - Bygget kan være en viktig inngangsport til å formidle lokalhistorie. Det er en grunn til at folk gjerne drar til gamlebyen i Fredrikstad og Drøbak for å hygge seg og koble av og det kan jo ha noe å gjøre med at stedenes gamle bygninger og miljøer er bevart. I Mysen der vi kommer fra er det nærmest et kollektivt traume at den gamle jernbanestasjonen ble revet på slutten av 1980-tallet, da forsvant litt av stedets sjel. Temaet kommer opp igjen og igjen selv over 30 år etterpå.

– River man Gautestad stasjon river man samtidig et verneverdig kulturminne bygget av dyktige lokale håndverkere for 140 år siden og sletter det for ettertiden. Det er nå som stasjonen fortsatt står at muligheten er der for å ta vare på den. Langt dårligere utgangspunkt har kommet til heder og verdighet igjen, sier André. – Vi håper at denne låta kan bringe oppmerksomhet til saken, og støtte Rakkestad Historielag og Fortidsminneforeningens kamp mot riving. Bevar Gautestad stasjon!

Vi i Fortidsminneforeningen takker for bidraget i vernekampen. Kulturminnevernet trenger unge krefter og stemmer!