Forsommerens høydepunkt: Representantskapsmøtet i Bergen!

Publisert 13.06.2022

Faglige sesjoner og diskusjoner, utflukter og nye mennesker å bli kjent med, æresbesvisninger, utdeling av vår nyinnstiftede nasjonale vernepris og valg av ny styreleder: Dette var blant ingrediensene under årets representantskapsmøte i Bergen. Og selvfølgelig: festmiddag på fantastiske Fløien!

Representantskapet, Fortidsminneforeningens høyeste organ, valgte følgende hovedstyre:

Trude Knutzen Knagenhjelm (leder), Eline Holdø (nestleder), Ole Jakob Holt, Elisabeth Erke, Helge Skinnes, Anne Marit Nordaker (1. vara), Helge Roald Dalen (2. vara) og Ketil Thu (3. vara).

Æresbevisning

Urnesmedaljen ble tildelt Svein Solhjell og Else Marie Skau.

Vernepris

Fortidsminneforeningen og Stiftelsen UNIs nasjonale vernepris bl delt ut for første gang. Prisen som består av diplom, plakett og kr 100 000 gikk i 2022 til Sølensjøen Lotteierlag SA.

Hederlig omtale (diplom og kr 25 000): Liv og Thomas Sandvik Jacobsen og Bumuseet i Levanger.

Stor takk til Hordaland avdeling for et strålende gjennomført representantskapsmøte. I 2023 går stafettpinnen videre til Møre og Romsdal avdeling. Vi gleder oss allerede!

Se bilder fra årets samling i Bergen i bildekarusellen over eller i gallerivisningen under.