Vi søker guider ved Steinvikholm slott i sommer

Publisert 19.04.2023

Vi søker deg som er positiv og engasjert, og har lyst til å jobbe som omviser ved en av norgeshistoriens mest spennende eiendommer.

Steinvikholm slott på Skatval i Stjørdal er restene etter residensen til Norges siste erkebiskop Olav Engelbrektsson. Anlegget ble bygget i årene før reformasjonen. Det ble senere forlatt og forfalt, før det ble utgravd og delvis gjenoppbygd på slutten av 1800-tallet. I dag er Steinvikholm er et yndet utfartssted for turister, og Fortidsminneforeningen holder åpent slott med omvisninger og andre aktiviteter sommerstid.

Hvem jobber på Steinvikholm slott?

Du er glad i historie, ryddig og selvstendig. Du må like å jobbe med barn og unge, og du snakket flytende norsk og engelsk. Flere språk er et pluss.

Som guide på Steinvikholm slott er du vårt ansikt utad, du ønsker besøkende velkommen, administrerer kiosk, billettsalg og parkering og tar publikum med på en opplevelsesrik omvisning i anlegget.

Vi ønsker kandidater som er 17 år eller eldre og som er interessert i å jobbe i et spennende og historisk miljø. Du må gjerne ha en fagbakgrunn i historie, arkeologi eller kunsthistorie, men det viktigste er likevel at du har et oppriktig engasjement for historie, kulturvern og formidling, og er motivert for å lære og ta i bruk din kunnskap i møte med de besøkende på Steinvikholm!

Sommerguiden er i ukedagene alene på jobb med ansvar for åpning og lukking, omvisninger, billett- og kiosksalg og annen tilrettelegging for besøkende. Vi søker derfor deg som er selvstendig, ansvarlig og serviceinnstilt.

I helgene tilbyr vi ulike aktiviteter for barn i tillegg til ordinære omvisninger, du må derfor ha lyst til å jobbe med barn og unge. Erfaring er ikke nødvendig, men en fordel. Du vil jobbe sammen med erfarne formidlere.

Noen av de som ansettes vil sammen med ansvarlig formidler gjennomføre Olav Engelbrektssons Ridderskole for syvendeklassinger i Stjørdal gjennom Den kulturelle skolesekken i ukene 22 og 23. Kandidater som kan jobbe disse ukene vil bli prioritert, men vi søker også deg som kun kan jobbe sommermånedene.

Arbeidet foregår etter oppsatt turnus, arbeidstiden er normalt på 6 timer i tidsrommet 11-17, helgearbeid inngår i turnus.

De som ansettes må ha mulighet til å jobbe i perioden 1. juli til 15. august. Trolig vil anlegget også holde åpent helger i juni. Oppgi i søknaden hvilke perioder du kan/ikke kan jobbe.

Vi gjør oppmerksom på at det er dårlig tilrettelagt kollektivtrafikk til Steinvikholm sommerstid, og det vil være en fordel om de som ansettes har førerkort eller er bosatt i nærområdet, men vi finner uansett en løsning!

Vi tilbyr varierte arbeidsoppgaver, spennende omgivelser og minner for livet!

Opplæring vil bli gitt. Lønn etter avtale.

Vi ser frem til å se og høre fra deg!

Søknad med CV og referanser sendes på e-post til dentronderske@fortidsminneforeningen.no. Søknadsfristen er løpende og vi vil kontakte aktuelle kandidater fortløpende.

Spørsmål kan rettes til daglig leder i DTA, Merethe Skjelfjord Kristiansen, dentronderske@fortidsminneforeningen.no, tlf. 959 35 568

Fortidsminneforeningen Den Trønderske Avdeling
Adresse: Kongens gate 7, 7013 Trondheim
Hjemmeside: fortidsminneforeningen.no

Fortidsminneforeningen er verdens eldste frivillige kulturminneorganisasjon, og har rundt 8000 medlemmer rundt om i landet. Vi arbeider med kulturminnesaker på mange nivåer, både gjennom formidling, politisk arbeide og drift av våre eiendommer. Det er stor aktivitet i våre 52 lokallag, 16 avdelinger og hovedadministrasjonen i Oslo.

Fortidsminneforeningen eier mer enn 40 av de mest verdifulle kulturhistoriske eiendommene i landet, blant annet 8 stavkirker. Den trønderske avdeling forvalter 9 av foreningens eiendommer: klosterruinene på Tautra, Munkeby og Rein, middelalderkirkene Logtun, Hustad og Sakshaug gamle, Steinfjøset i Leksvika, Olavsstøtten på Stiklestad og Steinvikholm slott.