Hurra for nye lokallag i nord!

Publisert 15.10.2024

Engasjementet for bygningsarven smitter

To nye lokallag på en og samme uke. Velkommen Midt-Troms og Sulitjelma lokallag!

Engasjementet for bygningsarven og bevaring bare øker, det ser vi også på antall innmeldinger i løpet av 2024. Tirsdag 8. oktober var det stiftelsesmøte på Senja, der Midt-Troms lokallag ble en realitet. Rundt 20 personer møtte opp til en hyggelig seanse i den restaurerte Sløydsalen, der leder for Sløydsalens venner, Stein Resvoll, fortalte om prosjektet.

Det ikoniske Kråkeslottet på Bøvær i Senja har ført til stort lokalt engasjement og ligger nå på Fortidsminneforeningens Rødlista (les mer her). Leder for fylkesavdelingen Lill-Karin Elvestad uttalte nylig til Folkebladet (betalingsmur) angående stifting av lokallaget: – Vi har engasjert oss i Kråkeslottet ikke bare fordi det er et ikonisk bygg og et kjært kulturhus, men ikke minst fordi fiskebruket representerer en historie som er i ferd med å bli borte, sier hun.

Kråkeslottet ble bygget som fiskebruk på starten av 1900-tallet, og har en 50 år lang historie som kulturinstitusjon. Velkommen Midt-Troms lokallag! Det nye styret består av Hanne Marie Eriksen (Sørreisa), Svein Strømseth (Salangen/Bardu), Linn Israelsen og Øyvind Hansen, begge fra Senja.

Søndag 13. oktober var det i Nordland det skjedde, med etableringen av Sulitjelma lokallag. Varamedlem Tove Wensell skriver til oss at det har vært stor engasjement på å ta vare på de verneverdige husa som ble bygd av Sulitjelma Gruber rundt århundreskiftet 1800-1900. Gjestgiveriet som står øverst på agenda, ble påbegynt bygd i 1891, og andre hus i området er litt nyere, men likevel over hundre år gamle.

Det nye styret i Sulitjelma lokallag består av Randi Brendberg (leder), Lill Evjen, Terje Skaugvold og Per Håkon Hanssen. Tove Wensell ble valgt som vara.

Velkommen og heia Sulitjelma lokallag!

2024 kan bli året vi setter tidenes medlemsrekord! Vi er på god vei til å slå tallet fra 1995, da vi hadde 8334 betalende medlemmer.

Lyst til å støtte arbeidet eller engasjere deg aktivt? De nye lokallagene ønsker seg selvfølgelig medlemmer!  Prøv et medlemskap til kampanjepris ut året for kr 200 (ungdom/student kr 100).