59,9090505 10,7447552
Rådhusgata 7, Oslo, 0151

KURS I MURING AV BUER I OSLO

Med prosjektet Håndlag ønsker vi å styrke tradisjonshåndverket i Norge. Tema for årets store kurs er mur og stedet er Middelalderparken i Oslo!

Når: Mandag 6. september – Fredag 10. september 2021
Hvor: Middelalderparken
Tema: Muring av buer i tegl- og naturstein

Gjennom uken arbeidet vi praktisk med muring med tegl der vi bygget en romansk bue, og gotisk spissbue, en segmentbue og en fortykt kurvbue. Vi jobbet også med tørrmuring der vi konstruerte et hvelv i naturstein. Målet for kurset er ment å gi en bredspektret innføring i murerfaget og om ulike murerteknikker. Vi lesket også kalk og arbeidet med blanding av mørtel. Kurset startet med å lage bueskiver som forskaling i tre, så det ble litt snekring og trearbeider også. Utfordringen var å slå buene slik at de får god bæreevne. På fredagen sto buene ferdige, og uken ble avsluttet med utdeling av kursbevis ved Margrethe Stang, styreleder i Fortidsminneforeningen.

Formidlere på kurset:

• Tore Granmo
  • Berit Bruvik
  • Nils Kristian Nilsen
  • Øyvind Buseth

Prosjektet er et samarbeid mellom Norsk Murforum, Murbyen Oslo, Kulturetaten og Fortidsminneforeningen.

LES OM FLERE WORKSHOPS