OSLO 2021

Håndlagskurs er en videreføring av Kulturminner for alle sitt kurs Workshop for unge håndverkere. Kulturminner for alle ble finansiert av Sparebankstiftelsen DNB fra høsten 2016 - sommeren 2021.

Gjennom uken arbeidet vi praktisk med muring av tegl der vi bygget forskjellige buer: romansk bue, stikkbue og gotisk spissbue. Vi jobbet også med tørrmuring der vi konstruert et hvelv i naturstein. Kurset ble lagt opp som en bredspektret innføring i murerfaget og ulike murerteknikker. Vi fikk en demonstrasjon av lesking av kalk og arbeidet med blanding av mørtel.

De første dagene, startet vi med med å lage bueskiver som forskaling i tre med litt snekring og trearbeider også. Gjennom uka ble det spennende foredrag og hyggelig samvær fra formidlere og generalsekretær, Ola Fjeldheim.

Vi kom i mål på fredagen. Her ble det utdeling av kursbevis.
Buene blir stående i Middelalderparken til bruk av formidling. Ta turen for å se på det fantastiske arbeidet!

Vi takker Sparebankstiftelsen DNB som gjør det mulig for Fortidsminneforeningen å arrangere workshop for unge håndverkere. Kurset var i regi av: Murbyen Oslo, Norsk murforum og Kulturetaten.

LES OM FLERE WORKSHOPS